Skrevet af: Jimmi P., 23. juli 2020 kl. 20.53
Jeg har været ude og købe en syren, som jeg skal have plantet i min have.
Og i den forbindelse ville høre om der er nogen der kan fortælle mig, om man kan holde en almindelig syren nede i en bestemt højde, og den så samtidig giver blomster, tænker en altså max 2,5/3 meter ?
Og kan jeg placere den i nærheden af en mur, eller bør man holde den på afstand ligesom med træer, for ikke at ødelægge bygningsdele ?
Skrevet af: Doris Møller, 24. juli 2020 kl. 9.10
Hej Jimmy P.
Nu kan jeg forstå, at du allerede har købt en almindelig syren. Men hvis jeg var dig, ville jeg da plante en dværgsyren. Så er du fri for at gøre noget som helst. En dværgsyren bliver 1 meter høj eller måske en smule mere.
Men det er måske ikke højt nok? Jeg kan se, at du skriver 2,5-3 meter. Men det er faktisk den højde, som min almindelige syren har. Jeg vil tro, at den har stået på samme sted i en del årtier. Den bliver ikke højere. Jeg plejer at fjerne et par af de ældste grene hvert år, Det er måske årsagen til, at den aldrig bliver højere.
Sådan som jeg husker det fra min barndom, var vores syrener heller ikke højere end 2,5-3 meter. Hvordan min far beskar dem, aner jeg intet om.
Man beskærer syrener umiddelbart efter blomstringen, dvs. inden begyndelsen til næste års blomstring bliver dannet. Hvis du først beskærer et par måneder senere og tager toppen af, ødelægger du næste års blomstring.
Tillad mig følgende hjertesuk: jeg bliver så ked af at se, at nogle beskærer syrener med hækklipperen, så de bliver kasseformede og uden blomster, fordi de bliver beskåret alt for sent. En syren skal ligne et lille træ – og ikke en kasse!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Søren Duun, 24. juli 2020 kl. 16.18
Hej Jimmy.
Fra idenyts hjemmeside www.idenyt.dk/haven/havetips/sadan-beskarer-du-syrener/ er der en godt vejledning i hvordan man holder syrener nede på de 2,5 meter du efterlyste.
Skrevet af: Jimmi P., 24. juli 2020 kl. 21.01
Super takker, det var lige den infomation jeg ledte efter.
Havde kigget på dværgsyren, inden valget faldt på den alm syren, men syntes at 1 meter var for lavt, da jeg godt kunne tænke mig, at have nogle blomster/planter foran.
Ved i, i forhold til hvor tæt på huset man må placer en syren ?
Skrevet af: Lone Brems, 25. juli 2020 kl. 6.35
Hej Jimmi P
Buske og træer har nogenlunde samme rodnet-størrelse som deres krone - sådan generelt.
Så hvis du vil være helt på den sikre side vælger du en afstand på omkring 2 meter mellem sokkel og plantehullet til syrenen.
Der kan også være brønd, vandledning, spildevandsledning og kabler at tag hensyn til (ift evt måleraflæsning, renholdelse, reparation mv)...
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Jimmi P., 26. juli 2020 kl. 15.45
Ok, jeg takker mange gange for hjælpen :-)
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 26. juli 2020 kl. 20.54
Hejsa
Jeg har igennem flere år holdt mine to syrener i godt 2 m s højde. Og opstammet dem.. når blomstring er overstået, klipper jeg alle afblomstrede klaser af og former træet som jeg vil have det,, jeg har mega mange blomster hvert år og træerne er flotte.
Vh Benedikte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.