Forum

Blåregn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna Grethe Stengaard, 26. juli 2020 kl. 14.13

Vi håber meget at nogen kan hjælpe os med afklaring af sort på Blåregn. Vi har en opstammet Blåregn, den blomstrer før der kommer blade, og vi har så to hvor bladene springer ud, næsten samtidig med blomsterne. Jeg har søgt på internettet, og været i to planteskoler som ikke vidste hvilken sort der blomstrer før bladene kommer. Vi håber inderligt at nogen kan og vil hjælpe os, da vores planter er mere end 20 år gamle, og derfor ingen labels med navne. På forhånd tak for hjælpen - de bedste hilsner Anna Grethe

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2020 kl. 23.22

Slægten omfatter 10 arter, men det er kun to af dem, det er almindelige i Danmark. Japansk blå regn, Wisteria floribunda, og kinesisk blåregn, Wisteria sinensis, ligner hinanden meget og dyrkes ens.
Så præcist hvor jeres blåregn stammer fra og hvad den hedder er svært at sige.. Måske man skal Google den via udenlandske planteskole hjemmesider.
Hvis ikke der dukker et svar op i løbet af de næste dage kan jeg lige tage et kig i mine havebøger og se om ikke der dukker noget brugbart op.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 0.27

Der er noget, der tyder på at det er en almindelig blåregn du har, men at det er forskellige fænomer/årsager til at den sætter blomster før bladsætningen.
Jeg har muligvis fundet en forklaring via denne hjemmeside, der desværre er på engelsk
www.gardeningknowhow.com/ornamental/vines/wisteria/wisteria-no-leaves.htm

På min tlf bliver visse hjemmesider nogle gange oversat, men ved ikke om det lige sikre i alle tilfælde.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 0.36

PS med almindelig blåregn tænker jeg på den, der hedder kinesisk blåregn, som efter sigende skulle have den egenskab at den springer ud før bladene dannes.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Grethe Stengaard, 27. juli 2020 kl. 9.30

Hej Søren. Tusind tak for dine svar, vi er imponeret over dine mange informationer, og det har jo i den grad været en stor hjælp, vi har været på den hjemmeside du henviste til, og mit engelske rækker til at een af grundene til at bladene kommer senere, er at det er en kinesisk blåregn. Vi er meget taknemmelige for din hjælp, pog glæder os til at købe en kinensisk blåregn - og på en måde kan man sige at du har sat dit aftryk i haven. Du ønskes en god sommer, hvor solen og varmen gerne må lidt mere tilstede. De bedste hilsener herfra os Anna Grethe

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Grethe Stengaard, 27. juli 2020 kl. 9.30

Hej Søren. Tusind tak for dine svar, vi er imponeret over dine mange informationer, og det har jo i den grad været en stor hjælp, vi har været på den hjemmeside du henviste til, og mit engelske rækker til at een af grundene til at bladene kommer senere, er at det er en kinesisk blåregn. Vi er meget taknemmelige for din hjælp, pog glæder os til at købe en kinensisk blåregn - og på en måde kan man sige at du har sat dit aftryk i haven. Du ønskes en god sommer, hvor solen og varmen gerne må lidt mere tilstede. De bedste hilsener herfra os Anna Grethe

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 11.40

Tusinde tak for de fine ord. God sommerferie til jer.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. juli 2020 kl. 12.51

Jeg har på et tidspunkt lært, at en afgørende forskel på hhv kinesisk og japansk blåregn er, at den ene snor sig højre om og den anden venstre om. Hvilken der gør, hvad husker jeg dog ikke.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Grethe Stengaard, 27. juli 2020 kl. 13.32

Hej Vibeke. Tusind tak for info, jeg kan så oplyse at det er den Kinesiske Blåregn der snor sig mod uret. Håber solen og varmen vil melde sig lidt mere, men rigtig god sommer.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. juli 2020 kl. 9.53

Tak, skal du have Anna Grethe. Ja, en smule sol og lidt varme ville ingen skade gøre. God sommer til dig også.

Nyt svar til emnet »Blåregn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blåregn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider