Forum

Forslag til håndtering af denne have?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Meinertz, 30. juli 2020 kl. 21.29

Min kæreste og jeg har købt et hus, hvor der bagerst i haven er/var 3 trin med blomster/bede på hver trin.

Vi har fjernet stort set alle blomster der var plantet, da vi ønsker noget, som er meget mindre vedligeholdelseskrævende.

Stenene på trin 2 og trin 3 hælder udaf/skråner visse steder - primært på de steder, hvor der står større buske.

Vi vil gerne lade de buske stå, som kan ses på billederne og vil samtidig gerne dække resten af jorden og stenene med vedbend.

Kan man det og hvis ja, hvordan?

På forhånd tak.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2020 kl. 22.20

Det kommer da an på, hvilke blomster man planter. Derover ikke ret meget vedligeholdelse på mine 3 trapper.
Ingeborg

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2020 kl. 22.22

Derover = der er . ( fanden har skabt autokorrektur)
Ingeborg

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juli 2020 kl. 23.07

Tillykke med haven. Jeg håber i med tiden bliver glad for den. Hvis prioriteten pt. er at holde arealet med mindst mulig indsats foreslår jeg at i rydder de gamle trin og i stedet etablerer en skrånende støttemur. Betonindustrien er leveringsdygtig i forskellige produkter til formålet.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juli 2020 kl. 23.08

Tillykke med haven. Jeg håber i med tiden bliver glad for den. Hvis prioriteten pt. er at holde arealet med mindst mulig indsats foreslår jeg at i rydder de gamle trin og i stedet etablerer en skrånende støttemur. Betonindustrien er leveringsdygtig i forskellige produkter til formålet.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 31. juli 2020 kl. 6.35

Jeg tror sagtens, at vedbend kan dække det hele over tid. I kan også overveje vinka, der har små blå blomster, eller storkenæb.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. juli 2020 kl. 8.18

Vedbend kan sagtens dække det hele.
Det hele altså også buske og hæk, hvis den ikke holdes i ave.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. juli 2020 kl. 8.52

Lars Holt har fuldstændig ret.
strikingeshave.blogspot.com/2016/09/efeu-elsket-og-forbandet.html
Af Simon Meinertz billede fremgår det ikke, hvor meget stigning der er på skrænten.
Vedbend findes dog i forskellige sorter og ikke alle er så vildt groende som de storbladede.
Det ville være fint med et billede, hvor man kunne se lidt mere af haven og kanten. Der kan være et problem, hvis hækken øverst er en nabohæk, som skal bevares.
Som jeg ser det, kræver det en form for støtte.
Mulighederne er mange, blandt andet at bygge de flere etager om til een etage med de forhåndenværende knæksten. Jeg ville i så fald bygge kanten op tættere mod hækken og helt undlade beplantning, bortset fra lidt, der kunne hænge nedad.
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Meinertz, 2. august 2020 kl. 16.05

Hej Ingeborg, tak for dit forslag. Udfordringen er dog, at vi ikke er så glad for stenene, og gerne vil have dem væk eller dækket...mvh Simon

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Meinertz, 2. august 2020 kl. 16.07

Hej Claus, dit forslag er egentlig dét, som tiltaler os mest rent kosmetisk, men går det ikke galt når vi fjerner stenene, som “holder”/støtter buskene og træerne?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2020 kl. 18.54

Hej Simon.
Hvis skrænten kræver en form for støtte, kan i jo bruge stenene til en høj støttemur og plante vedbend ovenpå. Den kan så få lov til i løbet af et par år at dække støttemuren.
Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. august 2020 kl. 18.59

Jeg tror ikke der sker alverden ved at i fjerner stenene. Det er jo ikke nogen høj eller meget stejl skrænt. Hvis i lader det stå i lang tid uden sten kan regnen godt begynde at skylle skrænten ned, så hav de nye sten klar.
Det jeg forestillede mig var at i sløjfende buskene på trinene og lavede en skrånende væg op til hækkens fod. Jeg ville nok lade den stå omtrent hvor den midterste mur er. Det vil sige at plænen rykker lidt tættere på hækken, men hækken får også lidt mere jord om fødderne.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2020 kl. 19.12

Glemte at skrive at muren kan sættes 75 cm m fra hækken, da stenene måler ca 25 cm. Husk at hækken kan komme til at mangle vand, når i laver en skråning uden støttekant.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Forslag til håndtering af denne have?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forslag til håndtering af denne have?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider