Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 4. august 2020 kl. 20.54
Er det for sent at så gyldenlak nu?
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 21.27
Jeg tror at det er som med gyldenlak, som med torskemund, at hvis du smider frøene nu kommer de først til foråret. Det har jeg erfaret i år...
Ifølge en artikel fra idé nyt, anbefaler de at man så i maj til juni måned. Så går der 2 år fra de er sået og til de blomstrer. Men hvis du har mange frø ville jeg da prøve om ikke jeg kunne få held med et hold allerede nu og hvis vinteren bliver varm, så kan de sagtens nå en god størrelse. Så dem evt i et drivhus..
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 5. august 2020 kl. 6.02
Tak Søren, jeg er godt med på, at optimal såning er i juni måned. Min erfaring er, at den blomstrer på 2. år. Da jeg ikke har drivhus, vil jeg så nu og sætte potterne i vindueskarmen.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2020 kl. 9.16
Hej Marie Louise Johannsen
Hvis du har mulighed for at så udendørs vil det være fint.
Og kan du komme til at så dem på voksestedet har de den "letteste" start. Så med god afstand, så der kan tyndes enkelte ud og de fleste kan blive stående der, hvor de er spiret.
Og med udsigt til tørt vejr mange dage frem: Husk at holde spirebedet fugtigt uden dage med udtørring.
Planterne kan næppe overleve vinteren i vindueskarmen - kombinationen af mindre lys og stabil varme er ikke optimal for Gyldenlak i perioden oktober og helt frem til marts.
Nogen planter kan måske ikke overleve vinteren - så det er en god idé at være gavmild med frømængden....
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.