Skrevet af: Jesper, 20. juni 2005 kl. 15.32
Jeg har et problem med min Hortensia, jeg vil gerne have den blå. Mit problem er bare at jeg kun har altan så min plante står alså i en potte. Når jeg så vander med postevand fra hanen så er der jo kalk i vandet. Meget kalk der hvor jeg bor. Hvordan bliver jeg af med kalken. Er det ligegyldigt hvad man bruger til at sænke ph værdien? Kunne jeg f.eks. blande lidt citrocyregranulat i vanings vandet? Jeg har forsøgt at skifte jorden med nogen resultat. Men slet ikke nok. Blomsterne er lyserøde til hvide, måske med et strejf af grøn, så det går den rigtige vej, men der er stadig langt til dybblå. Nogen ider?
Skrevet af: Karen, 21. juni 2005 kl. 10.41
Du kan på flaske købe noget at tilsætte vandet, så de får den rigtige farve. Forhør dig i havecentre. Mht. kalk i vandet, kunne du vel koge det først.
Skrevet af: Carsten Rud, 21. juni 2005 kl. 15.22
Det nemmeste for dit vedkommende må være at give den en liter kærnemælk af og til
Skrevet af: Arne Stoll, 7. juli 2006 kl. 15.15
Jeg har havehotensia disse er blå jeg vil gerne have dem lyserøde men med hvad får jeg dette?
Skrevet af: Henning Hansen, 8. juli 2006 kl. 12.56
Vi har en del hotensia som pludselig har fået brune blade og endda hele grene som er visnet.
Jeg har givet dem noget N P K gødning, kan det være grunden til problemet, og ifald hvilken gødning kan de IKKE tåle.
Jeg har også læst at de ikke tåler direkte sol, som vi har været velgsinet med p. t.
Planterne står i krukker.
Venligst
Henning Hansen
Skrevet af: Anne Demant, 8. juli 2006 kl. 21.00
VAND, masser af vand, især når de står i krukker.
NPK er så meget forskelligt, jeg ikke har forstand på, jeg ved ikke hvilket der skal være mest af til surbunds. Jeg bruger grannåle (jo, jeg stjæler en stor posefuld visne fra under grantræerne i skoven) og så får de lidt rhododendrongødning 2 x året.
Så det var også svar til Arne, der bare skal gøre stik modsat, men stadig vande. Det er surheden i jorden, så ikke noget med spagnum og grannåle hos dig, bare alm. jord skulle klare det.
Skrevet af: Sascha, Hasselager, 28. juli 2006 kl. 22.01
Ang. Hortensia.
Grannåle? det har jeg aldrig hørt om, så det vil jeg da gerne høre mere om.
Jeg Elsker Hortensia og har både i bed og krukker, jeg har plantet dem i rodedendron spagnum og jeg gøder dem jævnligt. de fejler intet, men kunne jeg bruge grannåle istedet?
Skrevet af: Marianne Braae, 13. marts 2007 kl. 15.19
Har en hotensia fra sidste aar, i en krukke. Den har en del visne grene. Hvordan er det bedst at beskäre den? Er det korrekt, at man ikke maa skäre de gamle blomster af? Har hört, at den saa ikke blomstrer?
Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. marts 2007 kl. 16.38
Du skal vente til hen i april og så skal du skære grenene af ovenover en knop altså fjerne det visne stykke af grenen. Hvis du bare beskærer nu, så risikerer du at den ikke kommer i blomst.
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Helle, 12. maj 2007 kl. 11.26
Er der flere forskellige hortensia er der 1. års
og flere års. for der er meget forskel på prisen
i planteskolen og i supermarked
Skrevet af: Jørgen Storm Jensen, 27. august 2007 kl. 11.33
Ang. Hotensia!
Jeg har flere hotensia. men de giver kun to-tre blomster.
Jeg har hørt, at der findes mange forskellige sorter.Bl.a. nogle som tåler frost og giver masse af blomster, er det rigtig
mvh. Jørgen
Skrevet af: Helle Nørgaard, 27. august 2007 kl. 11.56
Ja mine står ude hele året, og det er alm. Hortensia som opriindelig var købt som potteplanter.Manglende blomstring kan skyldes, at du måske klipper blomsterne af når de er visne. Du skal vente med at klippe dem af, til foråret. De skal stå med visne blomsterhoveder hele vinteren, da det er dem der sætter skud til næste års blomstring
Helle www.helleshave.dk
Skrevet af: Finn Bojsen, 11. august 2008 kl. 13.58
Jeg har ca. 25 hotensia stående i min have, men de har aldrig været i blomst, kun den ene gang jeg købte dem.
De bliver ikke beskåret på nogen måde.
Hvordan får jeg dem i blomst.
Med venlig hilsen
Finn Bojsen
Skrevet af: Mogens; E., 11. august 2008 kl. 20.42
I denne tråd spørges om farveskift på Hortensia. Jeg har lige læst et sted, at man kan stikke nogle rustne søm i jorden omkring planten, så bliver blomsterne blå. Det er da en billig løsning, og det skulle virke.
Forøvrigt trives Hortensia bedst i skygge midt på dagen, eller let skygge hele dagen. I denne sommer er der svedet mange Hortensia af, fordi de står i sol hele dagen, selvom vandkanden har været flitigt brugt.
Skrevet af: Henning Hansen, 12. august 2008 kl. 16.55
Mht til farveskift på Hotensia har jeg prøvet at komme et lille drys alluminium spåner i jorden sidste efterår og vi har de flotteste blå hotensia.
Man kan købe noget " make me blue " som er et pulver i en eller anden alliminiumforbindelse.
Jeg har ikke hørt om jern (rustne søm) men det skal da prøves.
Skrevet af: Christina Jensen, 28. maj 2009 kl. 23.56
Hej!
Jeg har købt de smukkeste hvide/beige hortensia og sat dem i krukker men nu er de begyndt at blive lyserøde.
Kan det ikke lade sig gøre at beholde den hvide farve på blomsterne eller vil den skifte til lyserød eller blå?
Hilsen Christina
Skrevet af: Ulla Jelsgaard, 9. juli 2009 kl. 3.11
Også jeg ville meget gerne bevare min Hortensia hvid eller creme-farvet. Sådan blev den købt og stor og flot var den. Er der en' der kan hjælpe? TAK.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.