Forum

Beskæring af haverosen Nevada

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Klitgaard, 20. august 2020 kl. 19.12

Hej
Vi har en smuk hæk af buskrosen Nevada. Den er 15 år gammel og vi har ikke sørget for udtynding undervejs, det bærer den præg af nu. Vi vil derfor gerne skære den helt ned nu for at forynge. Kan vi gøre det? I givet fald hvor langt ned? Kan vi gøre det i september, der har vi nemlig mulighed for afhentning af haveaffald, eller skal vi vente til foråret?

På forhånd mange tak.

Hilsen Hanne
Hillerød

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. august 2020 kl. 20.58

Jeg har en 40 år gammel Nevada rose som blomstre flot 2 gange årligt. Den bliver skåret ned sent efterår, ca. hver 4. år, til en meter over jorden. De ældste grene fjernes helt nede. Så ser den sørgelig ud, men kommer sig hurtigt.
Min metode er ikke efter bogen, men det har fungeret fint.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2020 kl. 9.58

Hej Mogens
Jeg måtte smile over din bemærkning om at din beskæring af rosen måske ikke var efter bogen.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der er efter bogen? Måske har “bogen” ikke styr på klima eller jordbund og de årligt skiftende vejrforhold. Jeg tager gerne chancer i forhold til bogen.
Selvfølgelig har hver planteart sine egne regler for genvækst og beskæring, men de har også tilpasningsevner.
God våd weekend
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Beskæring af haverosen Nevada«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af haverosen Nevada

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider