Skrevet af: Peter Sindrup, 28. august 2020 kl. 10.04
Hej alle
Ganske kort.
Ville den frøblanding, som er nævnt længere ned i tråden, egne sig til en relativ fugtig muldjord?
På forhånd tak
Peter
Redigeret af administrator 28. august 2020 kl. 11.34. Link fjernet af redaktøren, men frøblandingen kan ses længere nede i tråden.
Skrevet af: Lone Brems, 28. august 2020 kl. 10.50
Hej Peter
Jeg har rapporteret dit indlæg som reklame.
Frøfirmaet du linker til oplyser, at græsfrøene er af arterne Fårsvingel og Bakkesvingel - begge trives på tørre, veldrænede arealer.
Blomsterfrøene er ikke identificeret - men det oplyses i linket, at der ikke på noget tidspunkt må tilføres gødning til arealet, hvor man ønsker, at der skal være blomstereng.
Så det korte svar er nej.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Peter Sindrup, 28. august 2020 kl. 11.08
Tak for svar og tak fordi du har oplyser mig om at du har anmeldt mit indlæg for reklame.
for god ordens skyld kan jeg oplyse at frøblandingen tænkes anvendt på øen her.
Peter
Skrevet af: Peter Sindrup, 28. august 2020 kl. 11.11
Blandingen indeholder disse frø. Ændre det på anbefalingen?
Indhold: Dansk navn, Latinsk Navn
Flerårig hør, Linum perenne;
Morgenfrue, Calendula officinalis;
Kornblomst, Centaurea cyanus;
Alm. slangehoved, Echium vulgare;
Kornvalmue, Papaver rhoeas;
Forglemmigej, Myosotis alpestris;
Gyldenlak, Cherianthus cheirii og Cheiranthus allionii;
Klinte, Agrostemma githago;
Okseøje, Chrysanthemum vernale
Studenternellike, Dianthus barbatus;
Brudeslør, Gysophila elegans;
Rød hør, Linum annum;
Judaspenge, Lunaria annua;
Limurt, Silene pendula;
Ridderspore, Delphinum consolida;
Fingerbøl, Digitalis purpurea;
Skærmsløjfeblomst, Iberis umbellata;
Røllike, Achillea millefolium;
Hjulkrone, Borago officinalis;
Fjernellike, Dianthus plumarius;
Skrevet af: Lone Brems, 28. august 2020 kl. 13.06
Hej Peter
Nej det gør det ikke ! De hjemmehørende arter i listen er typiske tørbundsplanter, nogen af dem er afhængige af omordning i de øverste jordlag hvert år - og andre arter er hentet ind fra bjergegne sydpå, hvor vækstforholdene er helt anderledes end her i "lavlands-Danmark".
Jeg tænker, at du kan have glæde af at sætte dig ind i, hvilke en- og flerårige urter, buske og mindre træer, der vil kunne trives på det sted og i den jordbund, som der nu er.
Ud over større dyrkningssikkerhed (og dermed i sidste ende sparede penge) vil du ved at indplante nogen lidt højere karakterdannende planter kunne give varierede vækstforhold for lavere urter.
De lidt højere kunne være Mjødurt, Hjortetrøst, Skovløg, Bregner (i skyggede partier - fx nord for nogle få buske af fx Benved, Kvalkved eller Tørst ) eller Hjertegræs for blot at nævne nogen der vil kunne genfindes rundt om i den vilde natur på lignende steder.
Er det muligt for dig at få plads til nogen kvasbunker, vil du gøre meget godt for insekt- og fuglebestanden.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Peter Sindrup, 28. august 2020 kl. 13.19
Tak for et konstruktivt svar Lone
Jeg forsøger at sætte mig ind i tingene ved bl.a. at skrive her.
Jeg er ikke haveekspert, og jeg har hverken energien, tiden og den nødvendige viden til at sætte mig ind i tingene som I gør her - derfor spørger jeg kloge folk til råds.
Peter
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. august 2020 kl. 22.32
Her er nogle gode bud hvis det er vilde planter du ønsker. Du kan nok ikke købe ret mange af dem enkeltvis men hvis du finder en blanding med flere af disse er den nok egnet. Link: www.science.ku.dk/vildcampus/kend-planterne/engen/
Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2020 kl. 15.04
Tak.
Jeg leder efter en "færdigblanding" til en blomstereng på en fugtig og relativt frodig jord.
Findes de slet ikke?
Peter
Skrevet af: Søren Duun, 31. august 2020 kl. 22.34
Hej Peter
Prøv at se på Nykildes hjemmeside om ikke de ligger inde med det du skal bruge, evt ring til dem og spørg om ikke de kan blande noget til dig. Nykildes har eksisteret her i mange år og har gode erfaringer indenfor emnet..
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.