Forum

Gødning af nyt staudebed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 8. september 2020 kl. 22.14

Jeg har her i foråret etableret et nyt staudebed. Forinden jordforbedrede jeg ved at blande Ca 5 cm champost i et spadestiks dybde. Mine nye stauder har vokset sig så flotte og frodige at det er en sand fornøjelse. Men nu er det så jeg kommer i tvivl hvad Jeg skal gøre her til næste forår... for jeg må jo heller ikke overgøde det... skal jeg igen tilføre jorden noget Jorddække (fx champost) eller kan det vokse endnu en sæson på dette års tilførsel? Det er mit første staudebed så jeg er helt grøn...
Mvh Maria

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. september 2020 kl. 22.19

Du skal huske at der stadig er lidt "krudt" læs gødning tilbage fra din champost så hvis du vil gøde med champost skal du bruge ca 30 procent mindre end du gjorte det første år.

Husk at selvom champost er et lækkert produkt er det ikke hel billigt og du kan sagtens gøde med andre og billigere alternativ gødninger...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 8. september 2020 kl. 22.28

Tak det giver god mening. Jeg har også gang i min egen køkkenkompost beholder, så måske er det nok med et tyndt lag af den mellem stauderne i foråret istedet? Og ikke noget resten af sommeren? Jeg er ikke helt klar over hvor sultne stauder er...kan bare se at de har stortrivedes i jorden i år....

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. september 2020 kl. 22.53

Hej Maria B

Jeg tænker, at du fint kan prøve dig frem med køkkenkomposten.
Den vil - tilført i tynde lag i perioden april - juli giver gode betingelser for mikrolivet i jorden. Hvis du så hertil lægger en praksis med ikke at fjerne visne blade, kviste og afklip fra bedet men også anvender disse plantedele som jorddække i bedet skaber du mulighed for et næsten "selvkørende" staudebed, som på sigt ikke behøver ekstra gødning.

Det ser ud til på billedet, at du har fulgt retningslinjerne for at få et hurtigt og stabilt plantedække ved at plante tilpas tæt - og variationen i plantevalget gør det så måske en anelse svært at dosere gødning, fordi forskellige plantearter ikke har helt samme næringsbehov.
I løbet af 4 - 6 år bør der indfinde sig en balance, hvor de planter som kan trives på din jordbund så at sige overtager føringen i bedet, uanset om du gøder meget eller mere sparsomt.

Til inspiration - og til opbakning omkring at have tålmodighed - kan du fornøje dig med denne artikel (find den ved at skrive titlen i søgefeltet øverst til højre her på havenyt's side):
"Stauder i stedet for sten" AF BOLETTE CROSSLAND, gartner og haveskribent.

Venlig hilsen
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 10. september 2020 kl. 8.25

Hej tak for nogle gode svar som jeg vil følge. Lone - når du skriver april - juli tænker du så jeg løbende dækker med kompost flere gange eller bare en enkelt gang?
Mvh Maria

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. september 2020 kl. 20.41

Hej Maria B

Jeg tænker at lidt ad gangen er bedst.
Det kan kombineres fint med lugning at fordele et par håndfulde kompost på evt bar jordoverflade for at dæmpe evt frøukrudts-fremspiring.

Men er du mere til at gi' hele portionen på en gang sker der næppe nogen skade på plantetrivslen. (Almindelig havekompost er ikke særligt rig på kvælstof - N for Nitrogen- og vil derfor ikke danne grundlag for mega-bladmasse eller kæmpevækst.

Venlig hilsen
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. september 2020 kl. 11.58

Ja, og så omdannes det langsomt fra kompost til tilgængelig gødning.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. september 2020 kl. 22.40

Når bladene begynder at falde af træerne er det en god ide at lægge dem ud i mellem dine stauder, hvor det med tiden bliver til en herlig muld og samtidig hindre ukrudtet i at vokse. Selvom bladene er næringsfattige og ikke gøder synderligt meget betyder det ikke noget, for om efteråret har dine stauder hellere ikke brug for næring..

Nyt svar til emnet »Gødning af nyt staudebed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gødning af nyt staudebed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider