Forum

Tørrede hortensier? Så er det nu!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2020 kl. 19.43

Jeg har i dag været på en runde for at skære vinterens buketter. Især hortensierne er ved at være helt klare til tørring.
Om min metode er den rigtige, ved jeg ikke, men jeg er tilfreds.
Mange af mine hortensier skifter farve sidst på sæsonen og jeg kan skære mange nuancer fra samme busk.
Jeg skærer stænglen med et rent sni, fjerner bladene og sætter dem i ca 10 cm vand, som jeg ikke fornyer. Blomsterne visner langsomt og bliver læderagtige inden de er helt tørre.
Metoden er bedre end med ophængning med hovederne nedad. Det gør blomsterne mere skøre.
Kloge hoveder siger at man skal komme lidt glycerin i blomstervandet. Så holder farven længere. Blomsterne har det bedst med at tørre indendørs.
strikingeshave.blogspot.com/2016/11/trrede-blomster-fra-min-have.html
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolai Kjær, 11. august 2023 kl. 23.37

Hej et måske mærkelig spørgsmål fra en kunstner. Kan man tørre hortensierne helt ud og bruge farven fra dem ? eller kender du en bedre plante til at tørre og lave farvestof af ?
du må meget gerne henvende dig på mail nkn8960@gmail.com

Redigeret af administrator 14. august 2023 kl. 11.34.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2023 kl. 19.32

Det er ikke nogen god ide, for hortensiaer er måske flotte som tørrede, men i naturen mister de totalt farven.
Ingeborg
Ps. Måske skulle du prøve nogen med forstand på farvning af garn med planter.

Nyt svar til emnet »Tørrede hortensier? Så er det nu!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tørrede hortensier? Så er det nu!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider