Skrevet af: Kjeld Michelsen, 22. juni 2005 kl. 23.26
Har i foråret plantet en ligusta hæk. Størrelse på planterne 80110. Hvornår skal man klippe i højden? skal man det når hækken har opnået den ønskede højde eller skal der løbende over sommeren klippes lidt i højden sammen med siderne?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 23. juni 2005 kl. 7.29
Du skal først klippe toppen, når hækken har nået den endelige højde. Studsning af en nyplantet liguster bør ske inden 1. juli, og sådan, at den er bredest for neden (mindst 40 cm i bredden) I tværsnit bliver hækken altså kegleformet. Du kan evt. studse lidt igen i august, men selv om hækken bliver lidt tættere af dette, tager dette en smule af vækstkraften næste forår.
Skrevet af: Syeen Sommermark, 20. maj 2006 kl. 10.42
Hej
Vi har plantet ligustahæk for 3 år siden og desværre er nogle af dem gået ud, jeg har mulighed for at flytte noget af hækket, således at jeg får lukket de huller i hækken der er kommet, hvornår er det bedst at flytte disse hækplanter
MVH
Steen Sommermark
Skrevet af: Eva Hansen, 17. maj 2007 kl. 20.19
Hej
Jeg har plantet en ligustahæk for 2år siden, den står meget fugtigt, men det ser ud som den overlever.Hvornår skal jeg gøde og Evnt. klippe i højden, den ser lidt for smal ud. Hvad gør jeg?
MVH. E. Hansen
Skrevet af: Michael Månsson, 6. august 2007 kl. 9.17
Hej
Jeg har en gammel ligusta hæk kan jeg klippe den og tage det afskøret og sætte i jorden så der kommer en ny hæk elller skal den i vand først.
Venlig hilsen Månsson
Skrevet af: Michael Månsson, 6. august 2007 kl. 9.18
Hej
Jeg har en gammel ligusta hæk kan jeg klippe den og tage det afskøret og sætte i jorden så der kommer en ny hæk elller skal den i vand først.
Venlig hilsen Månsson
Skrevet af: Jan Christensen, 13. maj 2008 kl. 8.47
Hej
Jeg har en ca 12år gammel ligusta hæk,og den ser ud til at enten være skadet af frost eller også at den mangler vand, den ser meget indtørret ud og bladene er krøllet, men det er den eneste på gaden der ser sådan ud.
hvad kan være galt?
Skrevet af: Ole Jensen, 10. juni 2008 kl. 15.37
Hej,
Plantede sidste år en ligustahæk. Den volkser OK, men blomstre nu. Skal blomsterne klippes af eller skal jeg blot lade dem være?
Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2008 kl. 15.46
Hej Ole
Lad bare blomsterne være hvis der udvikler sig frugt skal du vide, at du kan få solsortevenner i massevis til efteråret de kan godt lide bærrene.
Hold øje med om de unge skud på planterne bliver ved med at være saftspændte. Det er de unge skud, som først viser tegn på, at planterne mangler vand.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Hans Jensen,, 19. august 2009 kl. 9.08
Hej
I december 2008 købte jeg 250 stk. Ligustaplanter 80 cm. plantede dem efter forskrifterne samme dag som jeg fik dem i stedet for den ryddede Lærkehegnen der efter 35 år, da der efterhånden var mange af tgræerne der var gået ud...
Mit spørgsmål er nu efter ca. 9 måneder, at sidegrenene næsten ikke er større som de var, da de plev plantet, medens toppen på en del af dem er næsten 1½ meter høje.
Er det i orden, eller kan jeg gøre noget med gødning, klipning eller andet?
Min gamle hæk gror jo helt vild både sidegrenene og topppen.
Hvor finder jeg svarerne på de indlæg/spørgsmål der er på denne side?
Skrevet af: Lone Brems, 19. august 2009 kl. 10.04
Hej Hans Jensen
Dine ligusterplanter gør hvad de kan de sætter skud og vokser opad. De er næppe kommet helt i trivsel endnu og er måske også prægede af forårets tørkeperiode og sommerens store regnmængder.
Du kan hjælpe hækplanterne til bedre trivsel ved at give den lidt kompost på jordoverfladen her i sensommeren og igen til foråret.
Har du ikke mulighed for at give kompost kan du i maj måned næste år give nogle håndfulde pilleret organisk gødning når du skal vente til maj er det fordi den organiske gødning først kan omsættes ved en døgnmiddeltemperatur omkring 1214 grader.
Når de opretvoksende planter har nået ønsket højde kan du klippe toppen af dem og så vil planterne sætte flere sideskud.
Du kan også hjælpe processen lidt på vej ved i de kommende år at klippe ganske let ind i hæksiderne kun et par centimeter ad gangen.
TIL dit slutspørgsmål om, hvor du finder svarene på dit indlæg i debatten:
Kig først og fremmest efter i "seneste indlæg", som dukke rop, når du vælger Forum mellem de emner, der står øverst her på Praktisk Økologi's hjemmeside.
Men det skal gøres samme dag eller næste dag emnerne ligger som ark i en bunke og de nederste "lægges på lager" i arkivet. Du kan finde dem frem fra arkivet ved at skrive overskriften på emnet (som også kaldes tråden) i feltet "Skriv søgeord" allerøverst på denne side.
I dette tilfælde er det emnet "Ligusta hæk".
Håber, du har gavn af min lille forklaring og held og lykke med din hæk.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.