Forum

Er dette træ – store busk færdig?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 12.04

Dette træ (store busk) har stået i vores have i 28 år! Det blomstrer med røde blomster forholdsvist tidligt, vist nok i maj. P.t. er der små røde bær på træet.

De senere år har det kun blomstret 1 uges tid. Er det for gammelt og klar til at blive fjernet? Vi har beskåret det hvert andet år de seneste 4–5 år uden synderlig forandring.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2020 kl. 12.21

Er det paradisæble?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 12.36

Nej, der er ingen æbler, heller ikke bitte små nogle.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 12.37

Nej, der er ingen æbler, heller ikke bitte små nogle.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2020 kl. 14.37

Jeg ville også tro at det kunne være et paradis æbletræ.
Jeg har selv et stående lige ude for mit vindue, som blomster med røde blomster, men som intet frugt har i år
Og har samme bark som dit.

Prøv om ikke du kan få et billede af blomsten engang i foråret og se om vi så ikke kommer det nærmere...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 20.58

Hej - jeg tog dette foto af blade og bær i dag.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 20.59

Og endnu et foto

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 4. oktober 2020 kl. 21.00

Jeg ved ikke selv, hvad det er

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. oktober 2020 kl. 8.18

Hej Bente Dam Hansen

Et muligt bud kunne være en af de mange frøformerede Cotoneaster - fx watereri. Spørg evt fagfolkene på en planteskole.

Den former sig som et lille træ under gode læforhold - men det er jo helt tydeligt, at dit eksemplar (uanset om arts-forslaget er rigtigt eller ikke) har det dårligt. Lidt i retning af et såkaldt veterantræ eller en træ-ruin...

Set med "insektøjne" er træ-ruinen jo et høj-kvalitets sted i haven. Der er revner og sprækker til gode skjulesteder.
Der er nok også revner helt ind i veddet - og dermed let adgang til æglægning for de, som har brug for død vedmasse til larveopforstring.
Set med "fugleøjne" er træ-ruinen et fint spisested - hvis man er en fugl, som lever af (eller hvis unger lever af) insektyngel.

Så hvis træet ikke står i vejen kan det jo blive et flot voksested for fx vild kaprifolie (=almindelig gedeblad) samtidig med at træets kvaliteter for insekter og fugle bevares og endda udvides med redemuligheder.
Kaprifolie har brug for et "klatrestativ" for at danne blomstende skud - og vil kvittere med et væld af blomster, som er søgt af natsommerfugle og af humlebier. Natsommerfuglene kan i juli og august være så talrige, at flagermus finder fourageringsmuligheder der.

Men selv om disse naturoplevelser kan være attraktive er det jo langtfra sikkert, at det i sig selv er tilstrækkeligt til, at du lader saven blive i redskabsskuret - og det er jo helt din beslutning, hvilke planter du vil give livsmuligheder i din have.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Er dette træ – store busk færdig?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Er dette træ – store busk færdig?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider