Forum

Hvornår slår man græs for sidste gang.?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. oktober 2020 kl. 9.26

I Den Vilde Have, som mange efterhånden dyrker, og som går ud på at fremme biodiversitet og miljøvenlighed, kan den sidste af de to årlige klipninger evt. udføres sidst i september.

www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/saadan-goer-du-haven-vild-lad-plaenen-blive-til-graesland
--------
"Et næringsfattigt græsland kan du nøjes med at slå et par gange om året. Dels i det tidlige forår, og dels efter at urterne er afblomstret sidst i september. Ved efterårsklipningen er det en god ide at lade afklippet ligge et par dage, så frøene kan falde ud, inden du fjerner det."
--------

Pas på pindsvinet.! - Det kan bore sig ind under det lange græs og gemme sig.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 15. oktober 2020 kl. 17.01

Klipper prydplænen hele året hvis det bliver for langt. Over 3cm.
Mvh

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. oktober 2020 kl. 22.50

For år tilbage var der forslag oppe om at man skulle så sedum arter, krybende timian, nelliker og erstatte det istedet for græs. Så var man fri for at slå græs og kunne fodre de vilde bier samtidig.

Jeg tror aldrig at det blev en succes nogle steder. Men man kan så vælge at bruge det på tagene, hvor det blev mere populært.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. oktober 2020 kl. 9.51

@H. Christensen

Ja, med masser af maskinkraft og et stort energiforbrug, så kan græsplænen nemt omdannes til en grøn ørken, som bidrager til reduceret biodiversitet.

Men hvad er det i grunden, der får dig til at mene, at det er pryd, og at det er en metode, som du bør tale for i et miljøvenligt forum.?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. oktober 2020 kl. 15.41

Jacob
Det er imponerende så meget du ved om mig,min have og maskin park når vi aldrig har mødtes eller du har været i min have.
Jeg troede at det var et økologisk forum.
Mvh

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. oktober 2020 kl. 15.49

Jakob.

Det er ikke et krav at holde sin have efter de økologiske forskrifter, kun at man rådgiver andre med udgangs punkt i den økologiske tankegang. Sagt på en anden måde kan man være stor tilhænger af både kunstgødning og sprøjtemidler og så bruge det i det daglige, men bare ikke viderebringe dine erfaringer med dette herinde...Det har vi haft flere eksempler på, hvor nogle følte sig boycottet, men var selv ude om det...
Som du sikkert har erfaret er os, der er tilbage herinde en blandet skare, der med vidt forskellige baggrunde prøver med den viden og erfaring vi nu engang har at bidrage med viden til de mange spørgsmål der kommer herinde og jeg kan ikke huske hvornår at man har kørt det 100 procent efter de regler man nu engang har sat sig som mål herinde da man startede havenyt og jeg har trods alt været med i snart 18 år.
Derfor vil du møde folk der dyrker haver vidt forskelligt og ikke altid i pagt med den økologiske tankegang. Der efter min mening har flyttet sig meget med tiden, at det der var fornuftigt nærmest er blevet bandlyst. Jeg vil hellere ikke være med til at tvinge folk til at tænke økologisk, men bare fornuftigt. Vores svar til dem, der spørger skal ikke lyde hellig får så får aldrig gang i Havenyt mere og vi skal også huske på at vi kun kan eksistere så længe at der er bidrag til at kører det og bliver vi alt for konservative i vores holdninger herinde eksisterer vi ikke i fremtiden

Selv tror jeg at det er godt at der er plads til mangfoldighed og folk, der lidt anderledes...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2020 kl. 21.08

Hvis man vil have en prydplæne, altså en plæne domineret af én art kan det gøres med massivt forbrug af kemi eller helt uden kemi.

Selv om en prydplæne ikke ligger øverst på ønskesedlen hos mig, så synes jeg faktisk at H. Christensen har bidraget meget til netop dette med at passe plænen med de rette maskiner og teknikker uden fokus på kemi. Kan flere prydplæner dyrkes uden kemi synes jeg at meget er nået. Jeg har stor respekt for faglig viden - også fra en greenkeper :)

@Jacob
Om få år har vi alle gode el-drevne havemaskiner ladet på sol :-D

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. oktober 2020 kl. 9.10

@H. Christensen

Jeg mener ikke at vide mere om dig, end hvad du selv skriver.
Når du skriver et indlæg i et miljøvenligt forum, så må du nok være forberedt på, at der kan stilles miljøkritiske spørgsmål.
Og hvis dette fornærmer dig, så du ikke vil svare, og du skal have to andre skribenter til at forsvare dig, så er det måske et tegn på, at du burde have fundet et andet forum til din holdningspromovering af pryd og hyppig klipning.

@Søren D

Hvis folk ikke tåler spørgsmål om miljøvenlighed i et miljøvenligt forum, så burde de nok finde et andet forum til deres indlæg.
Ellers kan jeg ikke forstå logikken.
For mig er det ikke et spørgsmål om flere eller færre skribenter. Men jeg vil gerne advare imod, at man modarbejder reglerne for at tiltrække flere skribenter.

@Tom Andersen

Du uddyber definitionen på pryd til kun at omhandle monokultur. Har du et link, så jeg se, at det er den korrekte definition. Eller er den hjemmestrikket.?
Jeg mener jo, at hvis noget er en pryd, så betyder det, at det er noget pænt, som man kan være stolt af.
Og jeg synes jo, at den vilde have er langt pænere, ligesom der normalt også er større grund til at være stolt af den end af monokultur.
Derfor har jeg svært ved at acceptere, at pryd kun kan være monokultur. Og i så fald vil jeg gerne bede om en kulturændring. :-)

Angående maskiner, så er det nok lidt ligegyldigt for biodiversiteten, om den reduceres med EL eller benzin.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. oktober 2020 kl. 10.44

Jacob
Pryd-plæne er en term der bruges indenfor anlægsgarternefaget.
Den har helt specifikke mål og pleje i følge normhåndbogen.
Og plænen ligger i den del af haven jeg kalder min pryd-have.
Med mange blomster og buske. De fleste er oprindeligt fra udlandet. Så godt for biodiversiteten er det ikke. (Jeg kan godt lide cottage have stilen) Og det er min køkken have heller ikke.

Og den voldsomme maskinkraft og stort energiforbrug du mener jeg bruger på at klippe min pryd-plæne er på 1KW. (1,36hk)

Da hus, pryd- og køkken- have kun udgør 1/4 af min grund har jeg også masser af vild have så jeg har god samvittighed.
Og når man også passer det med økologiske materialer og uden kemi bliver min samvittighed bare beder.
Jeg har ikke set nogle steder at det er u-økologisk at bruge maskiner og dem har jeg mange af.
Mvh

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. oktober 2020 kl. 12.30

@H. Christensen

Det ser ud til, at jeg modstræbende må bøje mig for, at "prydplæne" er et fagudtryk.
Eller må vi nærmere kalde det for et markedsføringsnavn for at fremme salget.?
Det er nok heller ikke alle, der mener, at "Smukfest" er en passende og objektiv betegnelse for en smuk fest.

Men "pryd" er ikke et fagudtryk.

Jeg forstår ikke dit mål for samvittighed. Det er jo ikke sådan, at hvis jeg går forbi 99 biler uden at skade dem, så kan jeg med god samvittighed begå hærværk mod nr. 100 og fortælle om det som en anbefaling til andre.

Der er i mine øjne også lidt problemer med den økologiske vinkel, men det er primært forums miljøvenlige identitet, som jeg minder om.
Du er heller ikke dummere, end at jeg godt tror, at du fanger pointen, hvis du vil.

1 kW siger i øvrigt ikke noget om energiforbruget, når man ikke ved, hvor længe forbruget står på. Den energi, der bruges på køb, service, produktion og råstofcirkulation, skal også medregnes. Derforuden er der miljømæssige komplikationer. Det er i virkeligheden så omfattende, at du nok bør starte et nyt emne om det, hvis du vil mere i dybden med det.

Slår du aldrig græsset i din vilde have.?
Som læser med forventninger til et økologisk og miljøvenligt forum, så vil det nok være en 1000 gange større pryd for mig at læse om, hvordan du styrer dette, så det optimerer liv og biodiversitet i din have. :-)

Nyt svar til emnet »Hvornår slår man græs for sidste gang.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvornår slår man græs for sidste gang.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider