Forum

Tørring af Hortensia og andre blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2020 kl. 10.10

Det er ved at være sidste udkald for tørring af hortensia. Lige nu er de ved at have den rigtige modning = lidt læderagtige konsistens og i gang med farveskift. I min blog kan du se mine havefirnøjelser, som varer hele vinteren og fornyes hvert efterår.

strikingeshave.blogspot.com/2016/11/trrede-blomster-fra-min-have.html

I år har jeg haft brug for at eksprestørre nogle blomsterhoveder til nogle borddekorationer. Eksprestørringen lykkedes på et døgn: klip blomsterhovederne af med ca. 20-30 cm stilk og fjern alle blade. Sæt blomsterne i radiatorens rille og sæt radiatoren på normal svag varme (Trin 3 hos os). Afhængig af blomsternes afmodning vil nogle beholde blomsterne pænt udfoldede, mens mindre modne og mere saftige vil krølle. En fordel er, at farven bibeholdes flot.
Så det er med at komme ud og plukke til vinterens dekorationer nu! Iøvrigt er det blevet i den grad IN med tørrede blomster og markedsføres under eterneller.
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2020 kl. 10.17

Ps.
Jeg forsøgte mig også med at lægge små afrevne buketter fra hortensiahoveder i microovnen i 2 x 2 minutter på 700 grader.
Blomsterne blev slatne, men jeg turde ikke give dem mere . Ikke tilfredsstillende, men selvom farven blev bibeholdt, reagerede blomsterne en halv time efter ved at koncentrere farven omkring midten af hver enkelt blomst, mens blomsternes rande var totalt afblegede. Det var en sjov oplevelse. Foto følger.

Nyt svar til emnet »Tørring af Hortensia og andre blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tørring af Hortensia og andre blomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider