Forum

Flytte større busk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 27. oktober 2020 kl. 11.03

Tror I det er muligt at flytte denne Deutzia busk til nyt voksested?
Er det en busk med et stort rodnet? Måske er den for stor til at blive flyttet? Se foto

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. oktober 2020 kl. 14.24

Hej Bente Dam Hansen

Prøv da - og du kan jo så vælge at "gå med livrem og seler" ved at gøre følgende:

Rodstik lidt udenfor drypzonen nu med en skarp spade.

Hvis du har et drivhus: Skær nogen stiklinger - det skal ikke være af den yderste endnu bløde tilvækst fra i år men lidt tilbage på grenen. Pas dem godt.

Til foråret - før løvspring: Klip busken tilbage til ca 30 cm over jorden. Grav busken op ved først at grave en 2 spadestik dyb rende udenfor der, hvor busken blev rodstukket i efteråret. Derefter graves vandret ind under busken.

Vælg gerne en slut-placering hvor jorden ikke er for lerholdig og hvor der er godt dræn.

Giv vand ved plantning og i tørre perioder i første vækstsæson på det nye sted. Gød ikke første vækstsæson - men giv evt en fodpose med 5 cm brunt jorddække - fx havekompost.

Og hvis det så ikke lykkes at få busken til at trives, er der jo stiklingerne til at erstatte den med ;-).

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. oktober 2020 kl. 14.50

Hej Bente Dam Hansen

Man siger jo, at efteråret er plantetid. Hvis man planter en plante om foråret, vil den måske gro. Hvis man planter en plante om efteråret, skal den nok gro. Sådan lyder et mundheld. Jeg har ledt efter den nøjagtige ordlyd, men kan ikke rigtig finde det.

Hvis jeg var dig, ville jeg da flytte busken nu. Jeg kan ikke se, hvad der taler imod det. Stjernetop er ikke – så vidt jeg ved – en kuldefølsom plante, sådan som det f.eks. gælder for en figen, som man rådes til at flytte i maj måned, hvis den skal flyttes.

Om efteråret er jorden fugtig, hvilket betyder, at planten får tid til at danne nye rødder, inden forårets tørkeperioder sætter ind. Det gælder om at udnytte den fordel.

Jeg har lige flyttet et par buske, der var lige så kraftige som den på dit billede. Den ene var en syrisk rose, og den anden en syren. Det er ganske vist en dværgsyren, men den var godt kraftig og 1,50 meter høj. Jeg skar dem begge godt ned. De fik en ret stor rodklump med, hvilket betød, at jeg ikke kunne bære dem hen til det nye sted. Heldigvis kunne jeg placere dem på et stort stykke plastic, så jeg kunne trække buskene hen over plænen til det nye sted.

Hvis du flytter din busk nu, får den en større chance for at gro videre, og du slipper for at bekymre dig om at vande i den første tid, for det sørger Vorherre for ;-)

M.v.h.

Doris Møller

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. oktober 2020 kl. 17.09

Ja det er nu du skal flytte den , efterår er bedst til større plante flytning , jorden er stadig lun og fugtig , jeg har selv idag flyttet 4 store syrisk roser , men da man aldrig får hele roden med så skal du reducer toppen ved at klippe den halvt ned så passer roden til det der er over jorden ...................

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. oktober 2020 kl. 22.03

Havenyts Steen Porse har denne forklaring.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/599.html

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. november 2020 kl. 9.11

Lige for en ordens skyld:

Jeg kom vist til at love for meget i mit indlæg (nr. 2). Det ser ud til, at Vorherre har travlt med at vande andre steder på kloden. I hvert fald er det nogle dage siden, at det har regnet her hos mig. Ikke at jeg savner regnen. Det var skønt med det dejlige vejr i den forgangne weekend. Men altså, alle vi, der har flyttet planter eller buske må lige huske at vande dem. Det gælder selvfølgelig også alle nyplantede buske, træer og hække.

Men bare rolig: regnvejret skal nok komme igen ;-)

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Flytte større busk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytte større busk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider