Forum

Fra græsplæne til paradis for insekter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Larsen, 29. oktober 2020 kl. 13.46

I håb om at få omlagt en del af vores villahave, har vi vendt (gravet) den ene del af vores græsplæne og den ligger lige nu med "bunden i vejret"

Mit spørgsmål er: Hvor længe skal der gå før vi kan fræse og begynde tilplantning med insektvenlige træ, buske og stauder?

Vi bor i det sydfynske med temmelig tør jord og tæt ved havet.

Med venlig hilsen
Marianne Larsen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. oktober 2020 kl. 14.38

Hej Marianne.

Danmarks naturfredningsforening har lavet denne vejledning, som jeg håber vil give dig svar på dine spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at vende tilbage.

www.dn.dk/nyheder/sadan-far-du-en-vildere-have/

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. oktober 2020 kl. 14.44

Du kan muligvis også finde lidt inspiration i tråden her.

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/21339.html

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. oktober 2020 kl. 15.09

@Marianne Larsen

Jeg har hørt i Thy, at hvis man planter noget ud om foråret, så kan det gro. Men hvis man gør det om efteråret, så SKAL det gro.

Det ville jeg nok holde mig til, hvis det var mig, og ellers, især hvis det er bekostelige planter, spørge planteskolen om råd til hver busk og hvert træ.
Det lyder som om, det er et hårdt miljø, og vi ved ikke, om det bliver en hård eller en mild vinter, så der er nok under alle omstændigheder en risiko for, at det ikke går godt.

Fræsning ville jeg nok undlade.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 29. oktober 2020 kl. 22.36

Hej Marianne

Det lyder som et spændende projekt. Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du plante træer, buske og stauder, og til det er årstiden jo helt perfekt.

Jeg ville undlade at fræse. Regnormene begynder at omsætte det rådnende græs til muld, og hvis du fræser, skærer du jo dem over. Du risikerer også, at få vendt græsrødderne opad eller findelt græsrødderne, og så har du en masse græs på stykket til foråret.

Ved at vende græstørv, som I har gjort, får du en rigtig god jord. Jeg har selv lavet et bed i foråret med samme metode, og jorden er rigtig god og fyldt med regnorme.

Jeg ville plante stykket til, som det er nu, og så dække jorden mellem planterne med græsafklip, smågrene, blade osv. gerne i et tykt lag, så du kvæler græs, der eventuelt måtte vende opad.

Husk at gå efter robuste - eventuelt hjemmehørende - planter. Så er sandsynligheden for succes større.

Held og lykke med projektet:-)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. oktober 2020 kl. 18.14

Hej Marianne Larsen

Hvis I har mulighed for at skaffe nogen store sten - eller en pænt stor bunke af mindre sten og placere dem, så de bliver varmet op af formiddags- og eftermiddagssol vil det være et velkomment hvile- og opvarmningssted for sommerfugle - og om nogen år nok også et fint sted for myrer at slå sig ned.

Held og lykke med at øge biodiversiteten i Jeres have !

Venlig hilsen
Lone

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Larsen, 2. november 2020 kl. 20.05

Kære Lone

Tak for ideen. Vi har faktisk en gl. stensætning, som befinder sig i solen hele dagen. Jeg syntes dog ikke der har siddet sommerfugle på den, men måske når jeg får omlagt haven. Myrer har vi til gengæld rigeligt af.
Vh
Marianne

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Larsen, 2. november 2020 kl. 20.06

Kære Lone

Tak for ideen. Vi har faktisk en gl. stensætning, som befinder sig i solen hele dagen. Jeg syntes dog ikke der har siddet sommerfugle på den, men måske når jeg får omlagt haven. Myrer har vi til gengæld rigeligt af.
Vh
Marianne

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Larsen, 2. november 2020 kl. 20.08

Hej Iben

Tak for svar og den med regnormene, havde jeg ikke lige tænkt på.

Vh
Marianne

Nyt svar til emnet »Fra græsplæne til paradis for insekter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fra græsplæne til paradis for insekter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider