Forum

Glasbær o.l.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. november 2020 kl. 17.08

Jeg har en busk der på dansk hedder glasbær. Den står med de smukkeste lilla små kugler. Er det muligt, at jeg kan lave en stikling og i givet fald, hvornår skal dette så foretages? Eller kan man evt. så nogle af de små lilla bær og skal det i så fald være tørrede eller friske bær?
Og jeg har ligeledes en stjernetop, som desværre har været klemt, hvilket har forårsaget, at den er blevet høj og uden grene nederst. Den har jeg ønsket at lave en aflægger af, ved at lægge en gren ned i jorden og få den til at slå rødder. Men det kan jeg ikke, da den ikke har grene så langt nede. Hvad kan jeg gøre, for at den bliver busket igen eller evt. lave en ny busk. Der er blevet fjernet en del af de buske, der tidligere holdt den lidt for meget i skak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2020 kl. 22.14

Hej S Jensen.

Vedr formering af glasbær kan jeg anbefale dig at læse denne artikel, som beskriver hvordan du skal gøre :

www.haveabc.dk/18/glasb%C3%A6r---callicarpa

Min egen erfaring med glasbær er at den gror meget langsom . Så der skal en god portion tålmodighed til.

Angående formering af stjernetop så kan du bruge stiklings formering, som er beskrevet mange steder på nettet. Søg efter formering af stjernetop.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. november 2020 kl. 22.16

Stjernetop (Deutzia) er ofte så fyldt med blomster, at man næppe kan se de grønne blade. Pleje: Arterne formeres bedst ved urteagtige stiklinger, der stikkes i det tidlige forår, enten under plastic eller i bænk; træagtige stiklinger skåret i november-december kan anvendes til stikning i hus.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. november 2020 kl. 23.21

Mange tak til Søren for nogle gode svar. Det var en fin beskrivelse af formering af Glasbær, der lå på hjemmesiden Havens ABC

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 4. november 2020 kl. 7.18

Callicarpa bodinieri formeres let ved frø som spirer meget villigt. Faktisk mener nogen at den er invasiv. Frøene(de blå frugter) sås i potte sidst på vinteren.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. november 2020 kl. 7.27

Vi har en stjernetop der blev klippet ved et uheld af en rendegraver - den skød fint igen. På baggrund af den oplevelse vil jeg mene at du kan skære din ned og få den forynget nede fra :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2020 kl. 8.46

For 5-6 år siden købte jeg en Callicarpa. Desværre ville denni ikke trives på voksepladsen og er blevet flyttet to gange. I år er den blevet endnu ringere og er nu nærmest et Y = een stamme og to sidegrene. Hvordan får jeg gang i den?
Måske i en stor krukke?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Glasbær o.l.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Glasbær o.l.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider