Forum

Lærkehækken smider nåle i staudebedet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 21. november 2020 kl. 10.15

Hej
En del af vores have er omkranset af en lærkehæk. Det er sådan set fint nok, men nu har jeg etableret staudebede. Ikke helt opad hækken, men jeg kan se at lærken smider nålene et godt stykke væk og dermed også ind i mine bede. Går det an eller skal jeg kompensere med noget kalk så jorden ikke bliver for sur? Jeg har også lige plantet en rosae helenae lykkefund hvor jorden også dækkes af lærkenåle... er det et stort problem jeg har eller kan det løses?
Mvh Maria

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. november 2020 kl. 11.03

Tillykke , du er heldig at have et godt grøndække til dit staudebed ,det giver føde til regnorme og mikroorganismer som skaber en lækker humus..............

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. november 2020 kl. 11.52

Det er næppe noget problem. Er jorden i forvejen meget sur bliver det nok ikke bedre af lærkenålene. Derfor kan det være en god ide at måle pH med nogle års mellemrum. Bor man (som de fleste) på morænejord er det mere sandsynligt at pH er til den høje side. Min egen erfaring med lærk er, at nålene kan være lidt irriterende og f.eks klistre til grønkålen her først på vinteren. Jeg oplever ikke at de gør nogen skade. Tværtimod som Svend siger.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria B., 21. november 2020 kl. 12.29

Jamen det var godt at høre. Så får de lov at blive liggende, jeg var bange for at jorden ville blive alt for sur til andet end surbundsplanter... tak for svar!

Nyt svar til emnet »Lærkehækken smider nåle i staudebedet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lærkehækken smider nåle i staudebedet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider