Forum

En rose så jeg…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. november 2020 kl. 9.23

Det kan være hukommelsen spiller mig et pus, men jeg husker ikke at have set roser så sent før. Blomster jeres også endnu?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. november 2020 kl. 10.48

Jeg har en Bonica rose som har stået med blomster indtil for 4 dage siden , og en stokrose som stædigt bliver ved med at blomster , og på tirsdag er vi inde i december........................

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. november 2020 kl. 11.30

Mine Bonica-roser blomstrer også stadigvæk, men flottest står mine Aspirin-roser. Jeg har snart aldrig set så flot et blomsterflor. Men her har der været 2 graders frost i nat, så måske er det ved at være slut.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2020 kl. 12.59

Det er også Bonica roserne der ikke har givet op endnu. Men jeg har da også undret mig over Hypericum og mine hortensier, som sætter nye blomster.
Nu er krukker og regntønder tømte, gyldne og brune blade lagt over sarte planter og i bede.
Jeg er dog i tvivl om. Hvordan jeg beskytter mit nye ferskentræ på husets sydgavl. Det må vente til juletræet lader sine grene, selvom vi ofte lader det stå ude på terassen til.... påske. Efter jul er der sikkert andre, der gerne vil af med juletræet.
Gad vide, hvordan det kommer til at gå med juletræssalget i år?
Jeg har da overvejet at springe juletræet over.
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2020 kl. 13.00

Hypericum

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. november 2020 kl. 14.18

Ja, det er en lang sommer, vi har i år. Eller hvad kan forklaringen mon være.?
I min vilde have er der også en rose, som blomstrer helt vildt, og der er stadig masser af knopper.
Måske stræber den efter at blive til en julerose. ;-)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. november 2020 kl. 15.09

Hej Ingeborg

Min erfaring er, at ferskentræer godt kan tåle noget frost. Det er snarere alt for meget fugt, de bukker under for, sådan som mit gjorde. Det var nu også af sorten Frost.

Og så lige et tip: Juletræssælgerne begynder allerede at sælge træer til 1. advent – i hvert fald her, hvor jeg bor. De klipper tit en masse af de nederste grene af for folk og er mere end glade, hvis man kommer og gerne vil aftage det afklippede til sine sarte planter. Jeg får gerne en trækvognfuld grangrene først i december. Det er nu ikke roserne, jeg pakker ind, men derimod kameliaerne, og så klipper jeg resten af grangrenene i stykker og lægger materialet under blåbærbuskene, for at vedligeholde surhedsgraden.

Så man behøver altså ikke at vente med at pakke sarte planter ind, til ens eget juletræ er smidt ud!

For resten har jeg lige været i haven for at plukke grøn salat og persille til aftensmaden. Skønt med grøn salat ved denne tid!

M.v.h.
Doris Møller

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2020 kl. 16.29

@Doris
Jeg pakker mine sartere planter ind for at undgå forskellen mellem nattefrost og højt solskin om dagen, så det er mere for de ekstreme temperaturforskelle og de kommer jo først hen mod foråret.
Ingeborg
Ps. Vi kommer ikke ret meget ud i denne tid, så jeg ved ikke lige, hvor jeg skulle skaffe grangrene fra før jul.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. november 2020 kl. 17.16

Ferskentræer kan da sagtens vokse og blive meget store her i DK , og det uden vinterbeskyttelse , det der er problemmet er Ferskenblæresyge , men det har noget med fugtighed at gøre , sorten Frost skulle være en af de mest hårdføre og delvis også modstandsdygtig over for Ferskenblæresyge .

DMI"s vinterprognose siger at vi får en mild og fugtig og noget blæsende vinter...............

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmingsen, 27. november 2020 kl. 18.32

Samme her, “new dawn”, “our last summmer” og “Ghita renaissance” blomstrer stadig omend blomsterne er lidt ramte af det fugtige vejr :)

Mads

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. december 2020 kl. 19.25

Jeg gik tur på Frederiksberg i søndags, og bemærkede, at der var mange roser i blomst.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. december 2020 kl. 17.07

Og nu skriver vi 19 December og min stædige stokrose , som nu er en julestokrose blomster stadig op ad en østvendt husmur ......

Nyt svar til emnet »En rose så jeg…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > En rose så jeg…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider