Forum

Hvor meget efeu skal fjernes? Pga. hund

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 3. december 2020 kl. 15.33

Vi har en have med rigtig meget efeu alle vegne. Noget af det er nyt og noget af det har været der i mange år (tidligere ejere). Nu har vi fået en hvalp, som spiser alt hun finder, og jeg har læst mig frem til, at de bær, gamle efeuplanter har, er meget giftige for hunde. De har vi også nogle af, forskellige steder i haven, og nu vil jeg gøre noget. Mit spørgsmål er, om det er nok at klippe alle bær og blomster af i denne omgang og så gentage det når de vokser ud igen? Eller vil de komme tilbage så hurtigt, at det giver mere mening at grave de gamle planter op? Er der nogen, der har erfaring med det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. december 2020 kl. 17.09

Hej Marianne L

Når du nu har efeu-planter, som blomstrer og sætter bær er det, fordi de har en alder, der muliggør denne formeringsproces. Så de planter som har sat bær i år vil også gøre det om et år, om to år osv.

Afhængigt af hvor stor andelen af "gamle" efeu-planter er i din have kan du vælge at grave disse gamle planter op og lade de øvrige stå, indtil de så begynder at blomstre.På det tidspunkt bliver det sp deres tur til at blive gravet op.
Hvis planterne er meget massivt voksende kan man forsøge sig med en buskrydder som hjælpeværktøj inden spaden slibes og man kan gå igang med opgravningen.

Det kan være svært at se, om man "får det hele med" fra en given plante, når man begynder at grave op. En af efeu's kvaliteter er jo netop at den er rigtig god til at slå rod et stykke fra det oprindelige plantested.

Hvis rodsystemet er meget svært at få op kan man vælge at tage det mulige - og derefter planere jorden og så græs, som så holdes klippet (dermed klippes jo også evt nye skud fra den eksisterende rod). Efter nogen år vil den lyselskende efeu opgive at sætte flere skud.

Så hvis hundehvalpens spisevaner ikke ændres, må du nok indstille dig på et årligt tilbagevendende opgravnings-race (hvis du vælger alene at opgrave de planter, der allerede nu er igang med blomstring og bærsætning).

At grave alle efeu-planter op kan godt være en rimeligt uoverkommelig opgave - men en vis lettelse af opgavens omfang kan findes i, at rodsystemerne er ret overfladiske, ihverfald set i forhold til rødderne af mange buske og træer.
Så en totalrydning kan gøres rimeligt effektivt - og småplanter der så efterfølgende måtte vise sig at være livskraftige, kan let rykkes op med rod.
Men det vil utvivlsomt kunne erstatte en del ture til motionscentret at tage fat på totalrydning - det kan man jo vælge at tage med i overvejelserne som en positiv effekt....

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 3. december 2020 kl. 22.38

Hej Marianne
Hunde bliver hurtigt ældre, så hvalpepjattet er sikkert hurtigt overstået.
Blomstrende efeuplanter er guld værd for insekter.
Mit råd er at lægge hønsenet over de steder, som hunden kan komme til.
Næste år er det unødvendigt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2020 kl. 9.39

Lone Brems har jo en rigtig fin forklaring,men jeg har rigtig mange efeu i haven og hos mig er det kun de efeu, der er over 12-15 år gamle, vokser op ad træer, nye og udgåede, som sætter blomster og bær. Jeg har aldrig set det på krybende efeu.
En tur med en kanttrimmer/busrydder kan vel klare det, hvis de virkelig er nede på jorden.
Et billede vil overbevise mig om bær nede på jorden.
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. december 2020 kl. 16.08

nej en efeu har et sjovt liv. Den skal have en vis alder inden den vil søge opad, det er først når den kravler opad den vil blomstre og laver en anden slags blade.
Det er så sådan at vil man undgå alt det kryberi, så skal man tage stiklingen fra toppen, den vil søge opad med det samme, og så får man frø /bær. Men den går ikke tilbage til at lave de karakteristiske blade.

Nyt svar til emnet »Hvor meget efeu skal fjernes? Pga. hund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvor meget efeu skal fjernes? Pga. hund

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider