Forum

Rhododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janne Christensen, 21. februar 2021 kl. 14.34

Hej
Jeg har en del rododendron buske Ca 8 år gammel i forskellige bede. Denne her har siden efteråret haft blade der ser syge ud. Den står sammen med 5 andre der ikke fejler noget. Kan nogen fortælle mig hvad den fejler og hvad jeg skal gøre.
Mvh
Janne

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. februar 2021 kl. 15.00

Hvis dine rhododendron-planter begynder at få gule blade, kan det være et tegn på, at de ikke kan optage tilstrækkeligt med næringsstoffer fra jorden. Det kan være fordi, at den jord planterne står i, ikke længere har en ph-værdi, der er lav nok til, at rhododendron kan trives.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Christensen, 21. februar 2021 kl. 15.29

Hej
Tak for svar. Jeg kan dog ikke forstå at de 5 andre planter, der står i samme bed, trives i bedste velgørende. Jeg er ude i, enten at grave den op eller prøve med gødning som jeg plejer om foråret.
Mvh
Janne

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2021 kl. 15.48

Man må aldrig lægge skærver på jorden ved rhododendron. Vægten trykker jorden sammen og det bryder de sig ikke om. Om der også er andre problemer tør jeg ikke sige.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Christensen, 21. februar 2021 kl. 16.01

Hej
Skærverne har været der i 8 år fra buskene var små. Bedet er anlagt af anlægsgartner med spagnum og dækken og til sidst skærver. Der er stort hul ved roden. Jeg tænker ikke det er årsagen. Den må have fået en sygdom er mit bedste bud. Men hvilken 🤔
Mvh
Janne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2021 kl. 16.12

Effekten af skærverne bliver værre med tiden fordi sphagnumen nedbrydes og ikke længere bærer så godt. Det er sørgeligt at en anlægsgartner kan finde på at lave noget sådant. Man kan godt sommetider få det indtryk at de er mere brolæggere end gartnere. Når det er sagt, så kunne hullet måske tyde på at en mosegris har været nede og gnave af rødderne.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Christensen, 21. februar 2021 kl. 17.07

Tak for svar. Det giver jo desværre mening. Må se hvordan den har det når varmen vinder indpas.

Nyt svar til emnet »Rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rhododendron

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider