Forum

Bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erling Jøker, 20. marts 2021 kl. 9.07

Jeg har en kunde med en Bøgehøj. Man kan egentlig ikke kalde det en hæk. Den består af ca 10 planter x 10 planter, og de er ca 3 til 4 meter høje. Kronen står fint ,men den er noget tynd fra kronen og ned. Her kommer der ikke så mange blade.
Haveejerne har fået at vide at han skal nu her i marts måned skal klippe lidt af sidegrene af , for at provokere den til at sætte nye skud, og derved få flere blade .

Er dette en god måde at få den tættere forneden.
Det kommer jo til at se lidt sjovt ud, at kronen fylder en del og alle sideskud bliver klippet ind.

Mvh Erling

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2021 kl. 15.01

Hej Erling Jøker

Bedste tidspunkt for hård beskæring af bøg er i december, januar og februar
Der er allerede ved at ske knopudvikling (de bliver længere og tykkere) nu midt i marts - så jeg vil foreslå at din nabo overvejer at udsætte den hårde beskæring til næste vinter.
Det råd din kunde har fået om at fjerne en del skudvækst fra siden på bøgehøjen er næppe tilstrækkeligt til at få mere gang i skudsætning på bøgehøjens sider - så mit forslag går i en anden retning:
Så vinter-beskærings-arbejdet kunne bestå i både en hård beskæring af højens topflade & en hård klipning af bøgehøjens sider, så de fremover ikke bliver lodrette, men danner en vinkel på ca 10 grader ift lodret (siderne skal med andre ord hælde ind mod bøgehøjens centrum).
Topfladen skal "sænkes" til ca 15 cm under ønsket højde.

Den "almindelige" hækklipning (som er mit forslag til den eneste klipning af bøgehøjen i denne vækstsæson) kan ske fra midt i juli - da er de ynglende fugle færdige med at bruge rederne og på det tidspunkt er der masser af vækstpotentiale i bøgeplanterne, så de hurtigt får sat nye skud, der kan nå at modne i løbet af efteråret.

Måske kan bøgehøjen have gavn af brun jorddækning med kompost i en tykkelse på ca 5 cm - eller alternativt pilleriet all-round økologisk gødning. Der kan være god fornuft i at give næringstilførsel til bøgehøjen både i denne (2021) og næste vækstsæson (2022) for at planterne kan blive klar til at sætte mange nye skud.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider