Forum

Navn på lyseblå løgplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 24. marts 2021 kl. 18.19

Er ret vild med denne flotte blå blomst, fra løg.

Er der en af jer haveeksperter, der kan fortælle mig navnet.

På forhånd tak.
Lone

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 24. marts 2021 kl. 18.20

Måske er den mest lilla

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 18.30

Tror at det er en perlehyacint.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. marts 2021 kl. 18.32

Tror at det er en perlehyacint eller persisk skilla.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2021 kl. 19.25

Nu kan jeg altså ikke se størrelsen på blomsterne/planten. For mig at se ligner den en hyacinth, der ikke har haft det alt for godt!

Jeg har fornylig købt en løgplante i Netto, men selvom blomsten ligner, gør bladene det slet ikke. Desværre melder historien intet om sorten.

Perlehyacinter er i min bog en lille lukket blomst (krukkeformet) i aks, ikke en der er er helt åben.

Måske mener Søren Duun, Scilla?! Det kunne passe med bladene, og det var vist kun "i gamle dage" at scilla var blå. I dag fås den i et væld af farver.

Mvh
Tine

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 25. marts 2021 kl. 2.16

Tusind tak for svarene - løg og plante er ca. 10 cm høje og de er plantet i tusindvis i midterrabatterne i Rudersdal kommune. Et fantastisk lyseblåt tæppe. Persisk Scilla rammer helt plet, synes jeg.

Hilsen Lone

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 25. marts 2021 kl. 6.43

Jeg er ret sikker på, at det er en porcelænshyacinth

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 25. marts 2021 kl. 19.27

Det er en persisk skilla, porcelænshyacinter har ikke separate støvdragere, men nærmere et rør, næsten som en lille påskelilje.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Det er en persisk skilla, porcelænshyacinter har ikke separate støvdragere, men nærmere et rør, næsten som en lille påskelilje.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 25. marts 2021 kl. 19.31

Tusind tak Mette, jeg må jo vente til næste år med at sætte løgene, hvis jeg kan finde dem på Planteskolen. Har du dem selv? :-)

Hilsen Lone

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2021 kl. 13.25

Hej,
Jeg fik også øje på denne plante, som har forvildet sig ind i min have. Jeg kendte ikke navnet, men må på en eller anden måde have googlet mig frem til at jeg i mit blogindlæg kalder den for snestjerne. Dette navn bruges efter fornyet googling til Bacopa planten. Så nu ved jeg ikke, hvad det rigtige navn er.
Ingeborg

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2021 kl. 8.29

Nej Lone. Desværre ikke, men jeg har planer om at etablere et større bed med blomsterløg og vil helt sikkert også have persisk skille, hvis jeg ellers kan finde løgene.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2021 kl. 8.29

Nej Lone. Desværre ikke, men jeg har planer om at etablere et større bed med blomsterløg og vil helt sikkert også have persisk skille, hvis jeg ellers kan finde løgene.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 27. marts 2021 kl. 8.45

Hej Mette, tak for svaret :-). Hvis du finder dem et sted, må du meget gerne skrive stedet her på tråden - og det samme gør jeg, hvis jeg finder dem.

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone F., 27. marts 2021 kl. 8.45

Hej Mette, tak for svaret :-). Hvis du finder dem et sted, må du meget gerne skrive stedet her på tråden - og det samme gør jeg, hvis jeg finder dem.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. marts 2021 kl. 11.12

Planten hedder Chiondoxa og kan ses på dette link
www.museemabe.com/index.php?main_page=product_info&products_id=397225
Håber ikke at det er reklame, skulle være oplysning
Ingeborg
Så havde jeg nok ikke uret i at have fundet planten med et populært navn = snestjerne.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. marts 2021 kl. 11.16

Hvis man bare kunne slette mit tidligere indlæg, for når man kender det rigtige navn, kan man finde en fin beskrivelse i dette forum
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/1210.html
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Navn på lyseblå løgplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Navn på lyseblå løgplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider