Forum

Concord vinranker?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 25. marts 2021 kl. 20.47

For et par år siden var jeg I Italien og fik en fantastisk sorbet lavet på druer. De såkaldte Uva Fragola.

På engelsk hedder se Concord druer og kaldes også Strawberry grapes.

Vil gerne forsøge at dyrke dem på friland i vores kolonihave, men kan de overhovedet fås i DK? Og dyrkes her? Nogen der ved noget?

På forhånd tak

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 21.17

Jeg har 2 vine, som hedder noget i retning af det du efterlyser og den ene vil jeg mene ville passe rigtigt godt til dit formål nemlig sorten Einset, der ikke fås mange steder mere, men som smager af jordbær og er rigtig søde. Det er hel klart min favorit, men du kan sikkert finde andre, der også kan anvendes til formålet

Engros planteskolen Ole Bønsdorff, der så vidt jeg ved er den eneste, der producerer einset ligger ved Lille Skensved er til at tale med og han vil sikkert også sende den.

Den anden vin fik jeg i 50 års fødselsdag og er bedre til at sylte med, da de er mere sure... Den er ukendt og ikke dyrket herhjemme at den er beskrevet nogle steder...

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 21.25

Jeg fandt lige, efter at have google concorde og einset denne beskrivelse af einset, som jeg tror at du også kan bruge. www.winegrowers.info/varieties/Vine_varieties/Einset%20seedless.htm

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 25. marts 2021 kl. 21.29

Tusind tak for det fornemme svar. Jeg vil helt klart undersøge mere om Einset og Ole Bønsdorff.

Hvordan vokser Einset som plante, vil nemlig gerne have den til at gro op ad en pergola.

Fandt lige et andet sted hvor de skriver at Uva Fragola også kaldes Vitus Labrusca.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 21.39

Jeg fik en labrusca i gave og den er ikke værd at dyrke, at jeg vil anbefale den til nogen. Der findes så vidt jeg ved flere sorter der kaldes strawberry wine og labrusca, men fælles for dem alle er at de ikke dyrkes i Danmark... Det er hvad jeg har kunne læse mig til.

Einset er en drivhus sort, men jeg har ingen erfaring med den som frilands sort i DK. Men jeg vil tro at kan vil vokse langsommere og modne senere på friland. Men har du ikke mulighed for at have den i drivhus?

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 25. marts 2021 kl. 22.00

Kun hvis jeg køber et drivhus og kan finde plads til det i kolonihaven.

Ville meget gerne have vinplanter op ad og henover Pergola, men ved ikke hvilke sorter, der ville være gode her og samtidig smage godt :-)

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. marts 2021 kl. 22.34

Så vil jeg foreslå dig at læse Michael Gundersens bog "vinavl i Danmark". Som beskriver mange af de sorter, der er afprøvet i Danmark. Men jeg har lade mig fortælle at det kun er en brøkdel han har med og at der løbende testes nye sorter.

Nogle kilometer fra mig ligger "Vinmageren. dk, som er en Web butik, der gøre i vinplanter og tilbehør og det er nok også det sted hvor du får dem billigst. Han priser ligger fra ca kr 35 pr plante, hvorimod Oles planter koster Ca 150, pr
stk.

Men eller ved Lars Holt også en masse omkring vin og vinavl (og beskæring) og han følger også lidt med i hvilket sorter, der bliver testet herhjemme.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 26. marts 2021 kl. 17.20

Tak for al hjælpen i går.

Har snakket med Ole Bønsdorff og han anbefaler mig Fergonia, som jeg kan få hos ham. Som han siger, er det mest de rigtigt gamle der kan lide druen, som er gle-agtig og sød indeni - men man kan lave fantastisk saft på den - og nok også den dejlige sorbet som jeg smagte i Italien :-) Den er i øbrigt meget hårdfør og hurtigt voksende

Overvejer også Einset og Beauty som almindelig suveræn spisedrue :-)

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 26. marts 2021 kl. 17.20

Tak for al hjælpen i går.

Har snakket med Ole Bønsdorff og han anbefaler mig Fergonia, som jeg kan få hos ham. Som han siger, er det mest de rigtigt gamle der kan lide druen, som er gle-agtig og sød indeni - men man kan lave fantastisk saft på den - og nok også den dejlige sorbet som jeg smagte i Italien :-) Den er i øbrigt meget hårdfør og hurtigt voksende

Overvejer også Einset og Beauty som almindelig suveræn spisedrue :-)

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2021 kl. 19.08

Ole ved også en masse om vin og sydfrugter. Da jeg jeg besøgte ham første gang for ca 37 år siden, var han, som den første, herhjemme igang med at indsamle en masse amerikanske vindrue sorter og opformere dem.
Han har derfor en stor viden på området.

Jeg var så heldig at måtte købe en af hver af han figensort er som han selv opformere som stiklinger. Så nu har jeg ca 13 forskellige, hvoraf 7 er egentlig sorter. Resten er varianter.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. marts 2021 kl. 16.58

Jeg har en søster som bor i Høør i Skåne - tæt på grænsen til Småland. Hun har en stor, trivsom'Fragola' espalieret på muren. Det er faktisk en ret robust druesort. Jeg har på et tidspunkt lavet nogle stiklinger af den, men kan ikke huske, om jeg har flere planter tilbage......

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caspar Rasmussen, 27. marts 2021 kl. 17.05

Interessant Pia - ved du hvad Uva Fragola arten hedder - jeg skrev forkert længere oppe. Den som jeg vil købe af Ole hedder Fregonia og er også MEGET hårdfør.

Har I erfaringer med almindelige gode blå spisedruer - overvejer nemlig Beauty her også :-)

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 27. marts 2021 kl. 18.05

Det korrekte navn er Vitis vinifera, sortsnavnet er 'Fragola'.
Den tidligere ejer af min søsters hus var italiener, - han havde sorten med hjemmefra

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2021 kl. 20.49

Beauty er er dejlig kernefri blå drue. Den er beregnet til drivhus, men jeg har den også op ad sydmuren.
Der trives den normalt fint, men visse år giver den næsten ingen druer, formodentlig fordi det er for koldt året før, når den skal danne frugtanlæg.
Vitis Labruska er en af de fire vin arter. De er fine som spisedruer, men har en for særpræget smag til vin.
se mere www.vinavl.dk/inspiration

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2021 kl. 8.41

Spisedruer på en pergola kan være Beauty, Korender eller Sovering Coronation eller evt. Himrod, der alle er helt uden kerner.
Må der være mindre kerner, kan også dyrkes Muskat Garniere/Bleu, Schuyler eller Canadice.
Pas på med at hente planter hjem fra syden. De kan have så lang udviklingstid, at de ikke kan modne på friland i Danmark.
Der udvikles til stadighed nye vinsorter. Formålet med udviklingen er primært at få mere sunde planter. I Danmark vælger vi så de hurtigst udviklende af dem. De skal i et normalt år kunne udvikle modne druer på 100 dage fra blomstring.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. marts 2021 kl. 12.38

Hvordan formerer du vinstokke Lars.....

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 14.36

Ved vinterbeskæringen tager jeg stiklinger fra. Jeg bruger den del af rankerne, der har været tættest på stammen.
Jeg stikker dem straks i en potte med så- og priklejord (meget grus).
I større mængder kan de stikkes i en jordvold under sort dug.
De gror så let som pil. Rod efter ca. en måned.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. marts 2021 kl. 17.07

Tak for svar.......

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 20.20

Lars.

Vedr. Rodlus på vinens rødder. Hvor stor er sandsynligheden for at få den indført i drivhusets vin eller vin på friland?

Jeg har tidligere fået den forklaring af vinen skulle podes på bestemte grundstammer, da man ellers kunne risikere at den blev angrebet af rodlus. Derfor duer det ikke at stikling formere vin. Podning forebygger rodlus....

Men er der overhovedet fundet vin rodlus i Danmark?. Handler det ikke bare om at få nogle bedre og mere hårdføre planter når man poder?....

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 21.42

En lille rettelse. Jeg kom til at kalde den for rodlusen, men det var vinlusen jeg mente...

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. april 2021 kl. 0.00

Der er mig bekendt ikke set vinrodlus i Danmark. Det er trods alt for koldt (endnu).
Vities Labrusca og Vities Riparia er de arter, der stammer fra Amerika, ligesom vinrodlusen. De er modstandsdygtige mod vinrodlusen i modsætning til Vities Vinifera, der er den Europæiske vinart. Grundstammer laves af de amerikanske arter.
De vinplanter vi bruger i Danmark er typisk krydsninger, hvor de amerikanske arter også indgår. Derfor kan det ikke udelukkes, at de vinplanter vi bruger i Danmark vil være modstandsdygtige overfor vinrodlusen.

Nyt svar til emnet »Concord vinranker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Concord vinranker?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider