Forum

Kan min rhodendron overleve

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 7. april 2021 kl. 17.10

Jeg vil gerne vide om min rhodendron kan overleve, altså skal jeg bruge energi tid og penge på at plante den, eller skal jeg smide den ud den ser ikke godt ud
Karina

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2021 kl. 19.30

Jeg syntes at det ligner gødnings mangel, måske kvælstof. Og så vil jeg tro at jorden omkring den næppe er sur mere. Derfor vil jeg foreslå jeg at give den noget sur jord, gerne i form af fyrrenåle eller ren træspåner. Giver du den træspåner skal den have lidt ekstra kvælstof..

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2021 kl. 19.43

Rhododendron (og andre surbundsplanter) har et meget fint rodnet, som ikke tåler kraftig gødskning. Derfor er der al mulig grund til ikke at gøde planten. I stedet kan man lave en blanding af lige mængder sand, fyrrenåle og sphagnum. Det giver lige netop en rette jord og en langsomt virkende gødning (fyrrenålene).

Citat : havenyt

Hvis du bruger træspåner vil jeg mene at du nok ikke kan nøjes med gødnings virkningen fra fyrrenålene, men skal tilsætte lidt ekstra kvælstof fra organiske gødninger, og her er hornmel rigtig godt da det består af ren kvælstof og den frigives langsom over tid.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2021 kl. 20.25

Jeg kom til at nævne hornmel for dig, men da jeg googlede det fandt jeg hurtigt ud af at det ikke er til at opdrive nogle steder og slet ikke til penge, der er til at betale. Derfor vil jeg foreslå dig at bruge benmel istedet.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2021 kl. 22.24

Hej Karina. Du skriver ikke noget om hvad der er gået forud. Har busken været gravet op?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 9. april 2021 kl. 4.10

Jeg ved det ikke , har fået den, er gravet op og står i haven , syntes ikke jeg vil plante den hvis den er færdig, derfor spurgte jeg om den har en chance eller jeg skal smide den ud

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. april 2021 kl. 14.40

Hej Karina

Ok, på telefonen var det lidt svært at se busken står opgravet. Så ved vi da i hvert fald hvorfor den hænger med næbbet.

Jeg vil mene at den sagtens kan redes, men den skal plantes hurtigst muligt og vandes rigeligt. Helst med regnvand. Ideelt skal man klippe buske et godt stykke tilbage når man flytter dem. Jeg går ud fra det også gælder rodo'er. Det gør selvfølgelig at den ser forpjusket ud et år eller to, men dens chancer forbedres fordi den får mindre vandbehov.

Jeg har forresten haft en noget mindre opgravet rodo stående i potte i flere år. Selvom jeg har glemt at vande og potten har ligget væltet i længere tid, så lever den endnu!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2021 kl. 15.51

Rododendron kan godt flyttes uden at blive klippet tilbage. Rodklumpen er så begrænset og sammenhængende, at den følger med.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. april 2021 kl. 23.16

Jeg har også det problem at jeg så dit billede på en mobiltelefon og havde ikke set at din rhododendron var gravet op... Derfor var mit svar nok noget akavet...

Nyt svar til emnet »Kan min rhodendron overleve«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan min rhodendron overleve

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider