Forum

Se mit blomstrende Hjertetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2021 kl. 20.07

Det ene af mine hjertetræer står i blomst. Tidligere har jeg ikke set så nøje på træet og troede bare at det var de første blade i udspring, der var røde. Hjertetræet er også et af de første træer der springer ud - og som regel er det ikke havevejr på det tidspunkt. Fik taget et fint billede af de blomstrende grene og en bogfink. Er der både han- og hun træer?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2021 kl. 20.52

Hjertetræet er tvebo og når en planteart er tvebo (også kaldet særbo), når de enkelte planter kun bærer enkønnede blomster med det samme køn (enten hanblomster eller hunblomster). En tvebo plante kaldes også for dioik eller dioecisk afledt af den latinske betegnelse dioica. De fleste planter har tvekønnede blomster, men nogle er særkønnede.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. april 2021 kl. 21.13

Hej Søren Duun
Hm.....
Ingeborg :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. april 2021 kl. 22.01

Planter med enkønnede blomster kan være rent hanlige eller rent hunlige eller bære både han- og hunblomster. Hvis de enkelte planter kun bærer blomster af et køn, kalder man arten tvebo eller særbo. Planter med han- og hunblomster på samme individ kaldes enbo eller sambo.

Mange værdifulde haveplanter er tve­bo, og hvis man ønsker frugt på hun­planterne, må man plante både hanlige og hunlige individer. Det gælder f.eks. for taks og havtorn.

Nyt svar til emnet »Se mit blomstrende Hjertetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Se mit blomstrende Hjertetræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider