Forum

Hvor finder jeg disse træopbindere?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. april 2021 kl. 12.41

Håber I kan hjælpe. Jeg søger (se billede) disse små (smalle) træopbindere - de er ca 2 cm brede og perfekte til opbinding af mindre træer. Jeg kan udelukkende finde de store fra Weibulls eller dem de bruger professionelt.

Jeg har købt disse to engang - men husker ikke hvor? Og jeg har søgt på alverdens hjemmesider men ikke fundet dem.

Har I en ide om hvor de kan skaffes?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. april 2021 kl. 14.26

en af havenyts annoncører froebutikken.dk

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. april 2021 kl. 14.29

men dem skal man åbenbart lede lidt efter ser jeg. Du finder dem ude til højre "alt til haven" og en greb

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. april 2021 kl. 14.56

Tak for input. Jeg har allerede kigget der og det er desværre ikke den type opbinding som den jeg søger på billedet :-(

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2021 kl. 15.12

Prøv at sende billedet til Contan2 det ligger i Ballerup og han hedder Carl Otto. De har alt indenfor gartneri artikler

5 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Duun, 16. april 2021 kl. 15.13

Slettet af administrator 19. april 2021 kl. 9.27.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. april 2021 kl. 18.01

øv, da også. Men så kender jeg kun lundhede.com

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. april 2021 kl. 19.10

Opbindingsremme kan du bl.a. købe hos HD (+juleaften) Men så siger jeg heller ikke mere. ;)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 16. april 2021 kl. 20.11

Jamen F - jeg er HELT blank 🙈

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. april 2021 kl. 22.27

Hej
Jeg bruger strimler af gammel cykelslange, klipper en ring, som jeg klipper op på den smalle led. Danner et 8 tal mellem støttepind og sømmer på støttepinden (tynd rafter fra det firma der fixer:-). ) med papsøm.
Jeg har aldrig brugt andet og det holder fint.
Ingeborg

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2021 kl. 9.04

Hvis de kan genbruges, kan du tage dem på billedet, hvor støttepinden vis har udtjent sin værnepligt :)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 17. april 2021 kl. 9.29

Tom - de står i stiv kuling ved Vesterhavet og billedet snyder lidt - træets er ikke ret stor ;-)

Jeg mangler opbindere til tyve træer, så det er heller ikke dn mulighed at flytte dem ;-)

Tak for input allesammen, det et desværre ikke lykkedes mig at finde dem, æv.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2021 kl. 9.36

Så skal der også en betydelig tykkere pind til. Brug en af de rafter der kan købes i byggemarked for en tier. Dit billede er ret så misvisende!
Ingeborg

13 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Duun, 17. april 2021 kl. 13.04

Slettet af administrator 19. april 2021 kl. 9.27.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. april 2021 kl. 17.45

Hvis der er flere, der ikke er så god til rebusser og krydsord, så må I skrive til mig, så kan I få svaret på rebussen :) Jeg afholder mig fra at indsætte links.
(Hint er: Hvilken dato er det juleaften ;)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2021 kl. 8.27

Hej Lise D

Nu får du lige to økologiske forslag:

Opbinding:
Hvis du vælger at sætte tykkere stolper ved træerne kan du skifte plastopbindere ud med gjord af plantematerialer.
Anskaf træstolper - undgå imprægnering ! Det skal ikke nødvendigvis være de dyre eg eller lærk (de skal "kun" holde ca fire år).
Køb 25 meter ufarvet Jutegjord - for ca 175 kr
Anskaf også en kasse varmforzinkede papsøm - for ca 35 kr...

Når pælene er på plads og gjorden skal monteres formes den som et otte-tal, hvor den ene del er rundt om stammen og den anden del er rundt om støttepælen. Lukningen forstærkes ved ombukning af gjorden og sømmene bankes i støttepælen i denne fold (modhold fra en anden person kan være en stor hjælp her).
Opbindingsgjorden formes til et otte-tal for at hindre gnubbeskader på barken.

Husk at flytte opbindingen nedad med 10 - 15 cm pr år.
Efter 4 år skulle træerne gerne have etableret et rodnet, der kan modstå de bevægelser i rodzonen, som forårsages af en trækrone, der er udsat for stærk vindpåvirkning.
Efter 4 år kan du trække sømmene ud af stolperne (genbruge dem ?) og lade stolper - og gjord - nedbryde af mikroorganismer.
Det kunne fx ske i en lille stak lagt direkte på jorden som et insekthotel.

Stabilisering med store marksten:
Du kan stabilisere rodzonen med forholdvis tunge marksten. Størrelsen på dem kan være ca som hovedet på et voksent menneske eller større. 3 - 4 sten pr træ & de skal blot lægges inde ved stammen (uden kontakt med stammen!).
Her er tidshorisonten også ca 4 år - til den tid kan du løfte stenen væk uden at rode i jordoverfladen. Læg evt lidt havemuld der, hvor stenene har ligget - her kan rodsystemet være sårbart for udtørring.

Held og lykke med dine vindblæste træer - de får stærkt ved og vil engang (måske) blive værdsat af en trædrejer ;-)

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Hvor finder jeg disse træopbindere?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvor finder jeg disse træopbindere?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider