Forum

Vedr. beskæring af Gyldenlak

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 18. april 2021 kl. 11.44

Hej.
Jeg har tre lilla Gyldenlak planter, der ser meget døde ud.

Kan jeg prøve at skære dem helt ned.
Vh Inge

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2021 kl. 12.41

Gyldenlak er toårige så det er ikke sikkert at de blomstrer igen, men som regel er de gode til at så sig selv.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/1571.html

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 18. april 2021 kl. 19.38

Jeg må prøve at se tiden an. Min nabo har en gammel plante mage til , og han har absolut intet gjort, og den blomster flittigt hele sommeren.

Hvis det ikke var, fordi gartneren sagde det var en gyldenlak, havde jeg ikke troet det, da jeg forbinder gyldenlak med gule og gyldne farver.

Og tak for svaret.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 18. april 2021 kl. 19.40

fortsat: og har gjort det i de fire år, vi har haft denne have.
vh Inge

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2021 kl. 14.11

Er du 100 procent sikker på at det er en gyldenlak du har? . Jeg undre mig over at man skriver at den er 2 årige, men at du kan have den i flere år.

Det er ikke fordi jeg ikke tror dig, men alligevel :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 20. april 2021 kl. 12.25

hej.
På gartneriet, hvor vi købte planterne, sagde de, det var gyldenlak. Selv om gyldenlak i min verden er gule/ orange
Det var store planter, men som sagt, har min nabo en plante stående, og den har blomstret flittigt hele sommeren, i de 4 år , vi har haft vores have.
vh inge

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. april 2021 kl. 12.55

Jeg kan ikke finde lilla gyldenlak, men derimod, røde, hvide, gule og orange. Jeg mener også at når man køber 2 årige planter på gartnerierne eller planteskolerne, og de så sår sig selv at så bliver de mindre. Gartnerierne har ofte fremdrevet dem til unaturlig størrelse for at de skal se ud af noget...

Der er ikke andet for at du må indsætte et billede af den når den blomstre, så kan vi få det afklaret.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 21. april 2021 kl. 14.01

Hej.
Tak for svaret. Min mand har i mellemtiden gravet den op, for han gad ikke have sådan nogle visne plante stående.
Men du har sikkert ret i, at de er fremdrevet til en " lille" busk fra gartneriets side, for det var "store" planter, da vi købte dem.

Men hvis min nabos blomstrer i år, vil jeg tage et billede og sende ind.
vh Inge

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Thomsen, 2. maj 2021 kl. 16.35

Hej.
Til S. Duun.
Vedr. Lilla Gyldenlak. Jeg søgte på nettet for at se, om jeg kunne finde billede af lilla Gyldenlak.
Claus Dalby har en side med Gyldenlak, og der er billede af : en helt særlig Gyldenlak, og en uundværlig skønhed.
Men han skriver også, at de ikke er frostsikre, så fordi vinteren var med mere frost i år, end sidste år, er det derfor, den er gået ud.
Vh Inge

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 18.02

Ok godt at vi fik det afklaret... God søndag.

Nyt svar til emnet »Vedr. beskæring af Gyldenlak«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vedr. beskæring af Gyldenlak

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider