Forum

Gul rhododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 4. maj 2021 kl. 16.36

Hej,

Vi flyttede sidste efterår denne rhododendron. Den var i forvejen lidt gullig, men her til foråret er det blevet værre.
Den blev placeret i et godt stort hul, med frisk grov gødet spagnum under og omkring. Klumpen blev forsigtigt skyllet inden placeringen.

Jeg har gødet i slutning af marts, samt her i midten af april og der er blevet vandet jævnligt.

Er der mere jeg kan/skal gøre for den, eller blot vente og se om ikke sommeren giver medvind til den?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2021 kl. 16.47

Når først bladene er gule er de ikke meget for at ændre farve igen. Men om 1½ måned kommer der nye blade, og de skal gerne være grønne - ellers er der noget galt.

Hvad gøder du med?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 4. maj 2021 kl. 17.09

Hej Lars,

Der har været anvendt Hornum Rhododendron gødning, flydende: www.bauhaus.dk/hornum-naering-til-rhododendron-1-l

Den har fået 2 kapsler/10 liter vand pr. gang jeg har gødet :)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2021 kl. 20.11

Vand rigeligt med regnvand hele sommeren. Ikke mere gødning før den er i bedring.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2021 kl. 9.38

Flydende gødning er vanskelig at styre, for den bliver optaget med det samme, eller løber gennem. Det er kun for erhvervsavlere og potteplanter.
Planter ude i jorden bør gødes med kompost, tang og dyremøg, for det frigives langsomt efterhånden som planterne får brug for det.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 5. maj 2021 kl. 13.03

Okay, det er noteret omkring flydende gødning.
Jeg tænker at lægge lidt frisk spagnum oven på og så vande sommeren igennem. Regnvand har jeg desværre ikke opsamler til - endnu.

Men I vil ikke mene der er grund til bekymring for om den overlever?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 15. juni 2021 kl. 19.15

Samme plante knap en måned senere. Den fik et lag grov gødet spagnum, epsom salt en gang om ugen og moderat vanding. Den er glad igen…

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2021 kl. 20.48

Nu er det nok tørken, der er problemet. Rododendron stammer fra et klima, hvor de får 10 m vand om året.
Jeg bemærker dog, at bladene er rimelig saftspændte. Den har da forbedret sig gevaldigt.
Måske skal du måle pH-værdien i jorden.

Nyt svar til emnet »Gul rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gul rhododendron

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider