Forum

Meget høj plante med højt grundvand.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 9. maj 2021 kl. 10.13

Hej.
Min kæreste og jeg overvejer at købe et hus hvor haven ligger lige ned til en å. Grundvandet står meget højt og jorden er leret. Samtidig ligger haven lige neden for en skråning, op til en vej, og er derfor meget åben. For at gøre haven mere privat vil vi, hvis vi køber huset, gerne have en plante langs kanten af grunden, der bliver så høj som 3 meter! Altså f.eks. en meget høj hæk. Findes en sådan plante overhovedet? Hæktyper jeg har googlet indkluderer Naur, Syren og Kirsebærlaurbær, men jeg går ud fra at de vil dø i den våde jord?
Tak for hjælpen. :-)

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2021 kl. 15.48

Hej Christina Pedersen

Der er ihverfald nogen som kan trives i de vikår, du fortæller om:
Rødel eller gråel, pil, poppel og ask.
De vil uden indgreb blive for høje og for massive i forhold til det, I gerne vil opnå.

Men de fem nævnte kan enten stævnes eller stynes.
Det er vigtigt at skele til det omgivende landskab - hvad passer ind ?
Er der fx en af arterne, der vokser i nærheden - ja så kunne det være fint at arbejde videre med netop den træart.

Ved stævning kan opnås en tæt forgrenet vedmasse, der lukker godt af for indsyn året rundt.
Stævning kræver en indsat med 12 - 15 års mellemrum, hvor alt skæres ned til 20 - 30 cm over jordoverfladen.
Man kan vælge at stævne hvert andet træ i rækken med lidt kortere interval - hermed bevares hegnets lævirkning & afskæring af indkig til stadighed.

Styning er noget mere arbejdskrævende og skal starte, når træerne har nået ca den ønskede højde.
På det tidspunkt klippes det gennemgående topskud af.
Derefter skal man ud med saksen hver eller hver anden vinter for at bevare vækstzonen, reducere risikoen for svampeangreb og for at holde højden til det ønskede.
Der vil afhængigt af planteafstanden kunne opnås delvist hindring af indsyn - men lævirkningen vil være mindre.

Venlig hilsen
Lone

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 9. maj 2021 kl. 16.30

Hej Lone.

Tusind, tusind tak for svaret!
Det lyder fantastisk og som om det kan blive meget smukt!
Kan man holde grænene på de stævnede (eller stynede) træer, f.eks. Poppel, sammen så de ikke fylder for meget af haven, men svarer sådan til en bred hæk? Grunden er nemlig kun 600 m2. Og kan man holde dem i en ønsket højde, så de ikke bliver så høje at de skygger for hele grunden?
Det er mange ønsker!
Det er dejligt at det ser ud til at give et udseende der passer ind med naturen omkring åen, meget bedre end traditionel hæk!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 9. maj 2021 kl. 16.30

Hej Lone.

Tusind, tusind tak for svaret!
Det lyder fantastisk og som om det kan blive meget smukt!
Kan man holde grænene på de stævnede (eller stynede) træer, f.eks. Poppel, sammen så de ikke fylder for meget af haven, men svarer sådan til en bred hæk? Grunden er nemlig kun 600 m2. Og kan man holde dem i en ønsket højde, så de ikke bliver så høje at de skygger for hele grunden?
Det er mange ønsker!
Det er dejligt at det ser ud til at give et udseende der passer ind med naturen omkring åen, meget bedre end traditionel hæk!

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. maj 2021 kl. 18.44

Hej Christina Pedersen

Stævnede træer sætter mange skud - og de vil efter stævning 3 - 4 gange fylde en hel del i bredden. Det er svært at sige om det bliver 1,5 meter eller 2,5 meter....
Poppel og ask er ikke de arter, der breder sig mest - det er nok rødel og pil, som vil brede sig mest ud.
Hvis et stævnet træ har sat mange skud og efterhånden fylder mere end man synes det skal er det vanskeligt (= maskinskovning og rodfræsning) der kan reducere / fjerne træet.

Stynede træer kræver langt mindre plads (men er som sagt i indlæg nr 1 mere arbejdskrævende) - der er kun stammens tykkelse hvor i færdes og bredden er så længere oppe i den reducerede "krone".
Styning kan gøres hvert vinter (og give meget lidt at klippe ned) eller den kan planlægges til hvert 6 - 7 år og på den måde give materiale, hvis i tænker på engang i fremtiden (om fx 20 år) måske kunne tænke jer at lave et flettet gærde af det, som klippes ned.

Venlig hilsen
Lone

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 9. maj 2021 kl. 19.43

Tak for uddybningen. Jeg tror jeg er ved at have forstået det. Det lyder som en god plan og det gør huset mere attraktivt at det kan lade sig gøre!

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2021 kl. 2.24

Stævning kan gøres oftere, fx har man historisk set stævnet fx hassel, hvert 6.år, så stammerne brugtes til gærdsel (til at lave gærde/heg med).
Ask kan også stævnes (det er et møgtræ, der er næsten umuligt, at slå ihjel! Og de spreder deres frø, så 1000 asketræer, før du når at blinke!). Men på våd bund og ler, ville jeg nok vælge pil, og styne dem. De kan saves ned i den højde man synes, og så klipper man skuddene af hver andet tredje år. En meter eller 1½ fx.

Udover elletræer (rødel) kan vortebirk lide våd bund, og de drikker meget vand. Birk kan gengro, hvis de saves ned.

Poppel er også god, men vær opmærksom på, at mosegrisene glad og gerne æder deres rødder! Det betyder, de går ud- eller bliver skæve. Af de 30 jeg plantede i sin tid er, der kun 12 tilbage, og kun en er blivet flot og høj. Resten er lidt fimsede- en er flot, men skæv.

Mvh
Tine

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 11. maj 2021 kl. 11.49

Hej Tine.

Tak for svaret.
Det lyder som om begge dele kan fungere rigtig godt. Jeg er lidt bekymret for om det er lidt for avanceret for en 100% begynder (vi har aldrig haft have før)? Men det lyder jo nemt.
Pil lyder alt i alt som et godt valg. Birk kan også stynes/stævnes? De er meget smukke træer!
Nej, vi har ikke brug for en aske skov, det ville blive lidt for meget af det gode!

Alternativt, hvis stynede/stævnede træerne er for svært for en nybegynder, tænkte jeg på om man kunne plante Rhanus flangula på række langs grunden og klippe dem ind i siderne for at undgå de fyldte for meget, og ellers lade dem gro helt til 4 meter? (hvis altså de vil i praksis?) Min kæreste kiggede på buske.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. maj 2021 kl. 13.40

Hej Christian Pedersen

Jeg vil bare lige kommentere ideen om at anvende Rhamnus Frangula (tørst) som hækplante.

Tørst frøformerer villigt - meget endda. Og dens vækstform er bred - nogen kalder den krukkeformet - og den når en højde på 2 - 5 meter.
Tørst er en skovbrynsplante, som ikke trives så godt under vindudsatte forhold - og når din have er "åben" forstået jeg det sådan, at den også må være vindudsat...

Venlig hilsen
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 11. maj 2021 kl. 14.01

Hej igen.

Vi har besluttet at købe huset! Jeg er så spændt! Men stadig bekymret over haven.

Du har ret i at den nok vil være vindudsat. Der er huse på den anden side af vejen, men ikke noget læ tættere på.

Det lyder som om træerne er den rigtige løsning. Det lyder også som noget jeg kan finde ud af! Og hvis det går helt galt med tiden så laver rodfræsning vel ikke så store huller?

Tak for al hjælpen.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. maj 2021 kl. 9.06

Hej Christina Pedersen

Rodfræsning laver ikke huller - kun bunker af opblandet jord og trævler/ spåner af rod og stub.

Og så er der jo rigtig mange glæder og interessante ting at finde og gøre i en have - stor eller lille - mens alting vokser og gror og såmænd også udenfor vækstsæsonen!)

Mange der køber hus & have får det råd fra andre havemennesker, at de kan / skal ;-) tage det helt roligt det første år. Lås sav, saks og spade inde eller lad i det mindste være at bruge disse værktøjer.

Der kan være planter i haven, som næsten ikke er til at se nu i maj og som kan udvikle sig til virkelig gode elementer i en haveplan, som langsomt kan finde sin form i løbet af det første års tid.
Det kan være lækroge, man kommer til at ønske sig.
Eller måske solpletter i nærheden af gamle buske eller træer, hvorfra der er "kik" til andre flotte planter eller en udsigt, som åbner sig.

Alle disse perler skal opdages før virketrangen kan slippes løs - for selvfølgelig skal man have sin egen have - altså en man selv finder sig rigtig godt tilpas i.

Og så vil jeg sammen med at ønske jer rigtig mange glæder med alt det nye også lige foreslå, at i på jeres bibliotek efterspørger bøger om forskellig havestil og om haveplaner.
Det er (sammen med at leve på jeres nye sted) en måde at finde den form, jeres omgivelser skal have. Med et fælles blik for i hvilken retning i vil, er det både billigere og langt mere tilfredsstillende at tage fat på arbejdet med at komme derhen.

Held og lykke med det hele !

Venlig hilsen
Lone

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Pedersen, 12. maj 2021 kl. 9.27

Hej Lone.

Tak for de vise ord og gode ønsker.
Vi vil give tid og se hvad haven allerede rummer af perler! Og absolut gå en tur på biblioteket! Det bliver sjovt og spændende at lære haven at kende og lære hvordan vi kan gøre den smukkest og lader naturen selv skinne.
Hav en rigtig dejlig dag!

Venlig hilsen
Christina

Nyt svar til emnet »Meget høj plante med højt grundvand.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Meget høj plante med højt grundvand.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider