Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2021 kl. 20.48
Mine meget gamle lavendler har vist ikke klaret vinteren. Eller er der andre med gamle lavendler, som stadig venter på små skud på grenene? Kan jeg plante nye lavendler samme sted? Det kunne være i de tidligere mellemrum?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 15. maj 2021 kl. 10.19
Der er ikke nye skud i vores endnu, men hvis jeg er i tvivl plejer jeg at kradse i barken og er den grøn er der liv.
Min oliven ser også meget død ud, men grenene er grønne i barken så jeg regner også med liv her...
Jeg ville ikke plante en ny lavendel samme sted uden i det mindste at skifte jorden, da du risikere jordtræthed. Dvs at den nye lavendel ikke eller næsten ikke vil gro der...
Skrevet af: Mette Lund, 15. maj 2021 kl. 13.12
De lavendler jeg har klippet ned her til foråret er ikke begyndt at få blade endnu, men jeg ved, at de kommer. Det var det samme sidste forår, jeg troede, at jeg havde taget livet af dem ved at klippe dem ned for tidligt. Jeg har ikke haft held med at få nye lavendler til at gro, når der er kommet et hul i min lavendelrække, så du skal nok skifte jorden ud
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2021 kl. 16.14
Tak for svarene. I dag kan jeg med “de store briller” se at der er liv i nogle af lavendlerne og sikkert i alle, der står i en god sandblandet jord. I modsat ende af kanten er der nok ikke mange, der har overlevet. Jeg tror at der er slt for fugtigt der, fordi der også er kommet en del mos på mine kantsten af knækfliser. I det hele taget har lavendlerne ikke været så flotte her.
Mon det kan hjælpe at jeg graver lavendlerne op og skifter jorden ud med noget mere mager og måske knapså sur jord?
Jeg tror at det er vintervejret, der har gjort det af med disse lavendler, i hvert fald nogle stykker.
Mine overvejelser går på om lavendler overhovedet kan trives der, hvor naboens store birketræ skygger en hel del.
Mon jeg skal bide i det sure æble og plante hosta istedet for?
Billede følger
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2021 kl. 16.32
Her det lovede billede, hvor det tydeligt ses at alt ukrudt, som elsker fugtig jord trives godt.
Ingeborg
Skrevet af: Mette Lund, 15. maj 2021 kl. 17.37
Min erfaring er, at lavendler trives bedst i fuld sol og jord til den tørre og magre side. Og så er opfører de sig til gengæld næsten som ukrudt! Så som du nævner, så er hosta måske et bedre valg. Eller måske staudesalvie, de kan kun lige klare det i mit solrige, lidt tørre bed, måske vil de trives i lidt mere skygge. Nu ved jeg ikke, hvor meget skygge der er i bedet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2021 kl. 20.09
Selvom bedet vender mod nordvest, er det vestligste hjørne meget solrigt og mere bart. Jorden her er mager med meget opfyld af sand. Det østlige hjørne af de 35 m er mere skyggefuldt og jorden federe. Alderen er også nær 30 år, så de har i grunden gjort deres pligt. Jeg må tænke på en erstatning for de østlige lavendler, måske perikon, som bunddække? Helst noget nemt.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. maj 2021 kl. 20.11
Mit billede kom ikke med, selvom det var sat ind. Vestligt hjørne.
Ingeborg
Skrevet af: Mette Lund, 15. maj 2021 kl. 23.01
Nu ved jeg ikke om du kan lide dem, men kæmpestenbræk trives rigtig godt her hos mig, også i skygge. De er stedsegrønne og dækker godt. Men de er måske ikke så velegnede som kantplanter, hvis det er det du ønsker. Ellers er det jo altid storkenæb.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.