Skrevet af: Katrine Hvass, 23. maj 2021 kl. 14.51
Hejsa!
Jeg ønsker flere perlehyacinter og planlægger at indsamle frø, for at strø dem i haven i efteråret. Men, hvornår skal frøene indsamles?
På billedet kan man se, at den første hyacint er afblomstret og tørret ind til frø, som let kan samles. Hvis man lader dem være, udvikler de sig dog til grønne kapsler, hvilket man kan se på nr. 2 hyacint. Hvad de udvikler sig til herefter, ved jeg ikke...
Hvornår skal man indsamle frøene? Hvordan skal frøene se ud?
Mange tak.
Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2021 kl. 23.17
Du skal indsamle frøene, lige inden de forlader frøkapslerne, og du skal så dem med det samme - det er sådan det sker i naturen.
Skrevet af: Katrine Hvass, 24. maj 2021 kl. 16.25
Super, mange tak!
Lige for at være sikker: Hvordan skal frøene se ud, når man indsamler og sår dem?
Ligesom den første hyacint på billedet eller den anden? Eller skal man vente yderligere på, at de selv falder af, efter at de grønne kapsler er visnet?
;-)
Skrevet af: Lars Holt, 24. maj 2021 kl. 16.46
De skal være mindst som nr. to, men skal jo også tages, inden de smider frøene, hvor de i forvejen står. Når jeg skriver sås med det samme, så betyder det, at de gerne må modne en til to uger efter høst inden de sås.
Skrevet af: Katrine Hvass, 25. maj 2021 kl. 13.15
Got it - mange tak;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.