Skrevet af: Inge Jensen, 2. juni 2021 kl. 12.24
Er det normalt at min blodblomme smider så mange blade nu og hele sommeren?
Vh. Inge
Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2021 kl. 12.50
Jeg er lidt betænkelig ved det lille areal, der er uden fliser. Det gør det jo vanskeligere for planten at få vand og ilt til rødderne. Rødderne fylder lige så meget som kronen.
Muligvis bliver de klemt, så næringsoptagelsen er lettere nedsat.
Men de har jo groet der i en del år, så du må sammenligne med tidligere år.
Skrevet af: Inge Jensen, 2. juni 2021 kl. 13.25
Ja men vi vander dem godt nok en del, for de får jo ikke noget ovenfra gennem den store krone, de er jo plantet som parasoller, nå vi vander og fejer videre, tak for svar.
Skrevet af: Lone Brems, 2. juni 2021 kl. 14.13
Hej Inge Jensen
Måske kan I overveje om det er muligt at ændre lidt på belægningen, så rødderne får ikke blot vand (som I er igang med) - men også ilt /atmosfærisk luft.
Blodblomme indgår ligesom de fleste andre træer samarbejde med nogen svampe nede i jorden. Træets rødder og svampenes mycelium (= rødder) væver sig mere eller mindre sammen og så sker der noget godt for begge parter:
Træet afleverer en lille smule af det sukker og de vitaminer, der bliver dannet i træets blade ved fototsyntesen, til svampene.
Til gengæld får træet næringstoffer fra svampene. Det er især kvælstof og fosfor plus meget små mængder af mineraler, som træet selv har svært ved at optage gennem deres egne rødder.
Det er en livsbetingelse for svampene, at der er fri adgang til den atmosfæriske luft. Hvis der ikke kan trænge luft ned til den zone, hvor træets og svampenes rødder væver sig sammen, dør svampen.
Hvis den situation opstår er vand alene ikke nok til at redde træet.
Træet får simpelthen stress - og kan fx kaste blade i utide.
Hvis situationen varer længe nok dør træet.
Så mit forslag er, at I overvejer, om I kan afgive lidt af den plane, faste flisebelægning, evt forsigtigt udskifte underlaget (grus og stabilgrus?) med frisk muld og i stedet for belægningssten så eller plante en "fodpose" på ca 1 x 1 meter under hvert træ.
Fodposen kunne være vilde blomster - så er der også lidt til insekterne ;-). Et forslag her kunne Vild gulerod.
Hvis I sår den nu, blomstrer den til næste sommer. Den har en fin, fyldig bladroset hele vinteren. Og når den så har blomstret står frøstandene elegant og lodret helt til det efterfølgende forår.
Så vild gulerod har meget at byde på !
Skyggen fra Jeres "parasoller" forsvinder jo ikke af at gøre sådan - solen står alligevel aldrig lodret over Danmark....
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Inge Jensen, 2. juni 2021 kl. 15.58
Ja så røg parasollerne, vi gider ikke mere….
Skrevet af: Inge Jensen, 2. juni 2021 kl. 15.59
De var nok blevet syge.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2021 kl. 17.30
Alligevel en ting andre kan lære af! Både at træer måske trives med et lille åndehul mens de er små, mens de senere må kæmpe for livet..... og lade det. Ideen med parasoller var jo god nok, men praksis efter nogle år viser noget andet.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juni 2021 kl. 17.30
Alligevel en ting andre kan lære af! Både at træer måske trives med et lille åndehul mens de er små, mens de senere må kæmpe for livet..... og lade det. Ideen med parasoller var jo god nok, men praksis efter nogle år viser noget andet.
Ingeborg
Skrevet af: Inge Jensen, 2. juni 2021 kl. 17.33
Ja det er rigtigt, nu må vi have de almindelige parasoller frem igen….
Tak for kommentarer, vi må se hvad tiden bringer på vores terrasse….
Inge
Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2021 kl. 17.50
Det du ser på grenene er lav. Det er ikke en sygdom.
Skrevet af: Tine Horsum, 5. juni 2021 kl. 23.39
My Gosh!
Du har fået svar, og i stedet for at fjene nogle få belægningssten, så ryger de stakkels træer.
De er nok blevet syge...
Sådan noget bliver jeg så personligt tosset af i mit lille hoved, og nu må vi overveje, hvad vi vil have på terrassen.
Nå, det hjælper jo ikke, at jeg bliver tosset, jeg er meget glad for det meste, der lever. Men- jeg synes, (bandeord udeladt), at man skal tænke sig om FØR man planter. Om det man nu har stående har plads nok. Men hvis man ikke kan hive et par fliser op.
Denne havde jeg ikke set komme:
Ja, vores blodblommer fælder.
Det står i fliser.
Vi gider ikke de der træer, så saver vi dem ned.
De er nok syge, fordi, der gror lav på dem.
WTF??!
Det tager jo nok 10-15 å mere at få noget nyt op, og der skal nok fjernes FLERE fliser og graves ned i dybden.
Hvad der er pænt vs hvad der rent praktisk kan og vil gro.
Mvh
Tine- beklager, jeg er min fars datter, og min far var glad ved træer.
Skrevet af: Inge Jensen, 5. juni 2021 kl. 23.47
Tak for teksten, men jeg kan da fortælle dig at de næsten var smulret væk under jorden, og en anden historie er at de blev plantet ved et vandbassin fra starten….
Nu lukker vi denne tråd…
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2021 kl. 8.18
Fin beslutning at fælde. Hellere en brat død end sejpineri!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.