Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juni 2021 kl. 20.22
Der kommer et tidspunkt, hvor de træer og buske man plantede for 30-40 år siden ikke hører til på plantestedet længere.
Der kan være mange grunde til at planten må lade livet eller med livet som indsats må finde sig i en meget kraftig beskæring.
En laurbærkirsebærbusk havde en størrelse på 2,5 m på alle led og konkurrerede med en dværgsyren og en lidt speciel Rhododendron.
Efter min mening var der uorden i størrelsesforholdet. Jeg klippede og savede den meget mindre 1. Dag og næste dag tog jeg skridtet fuldt ud og savede alle tværliggende grene af + yderligere 30-40 cm af alle grene. Jeg ved at den har enorm evne til at skyde igen.
En busk med samme størrelse blev savet helt ned til rødderne sidste år. Nu skyder den fra rødderne, som jeg ikke kan grave op. Min plan er nu at rive skuddene af og dække med sort plastik. Rødderne ligger med en diameter på 1,5 meter i omkreds. Desværre er det i forhaven, hvor sort plastik ikke just er det kønneste. Jeg vil dække plastikken med dækbark for synets skyld.
Er metoden ok? Jeg regner med at det skal ligge i flere år.
Bedre metode var at få en mand med maskinkraft til at grave op, men det vil ødelægge meget andet.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2021 kl. 12.30
En rodfræsning burde kunne klare det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.