Forum

Er små jordbær mordere?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette S.P., 12. juni 2021 kl. 17.49

Hej alle,
Fuglene har været så søde at forære mig nogle pyntejordbær. De får gule blomster til mig lige nu og senere små jordbær til fuglene. (Mon der var en bagtanke?)
De sender jo løbere ud i massevis, så nu vil jeg gerne vide, om de kvæler mine stauder efterhånden?
Venlig hilsen
Anne Mette S-P

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette S.P., 13. juni 2021 kl. 14.38

Her er de ...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juni 2021 kl. 6.53

Hej Anne Mette S.P.

Nej mordere er de ikke !
Men deres formeringsmetode med at sende udløbere med et eller flere nye "skud" = småplanter på, er en effektiv måde for dem at spredes og blive talrige på.
Pyntejordbær er en udmærket bunddækkeplante som klarer sig bedst på jord med et højt indhold af humus eller på en jord med et lag brunt jorddække.

Hvis du dyrker stauder, som får en højde på 40 - 60 cm burde der ikke opstå konkurrence mellem jordbærplanterne og stauderne.
Men hvis dine stauder enten er lave (op til ca 30 cm) eller svagtvoksende (som fx bispehue, engelsk græs, storkenæb, ærenpris, lammeøre eller sct hansurt) kan der over nogen år ske det, at jordbærplanterne har fået sendt så mange udløbere og startet så mange "nye" planter, at balancen tipper til fordel for dem - hvilket betyder, at de lave stauder ikke kan få næring, lys og vand nok til at trives.

Så hvis du vil have de små jordbær i dit staudebed, må du vælge stauder med god grokraft og højde.
Hvis du gerne vil af med dem, må du igang med at luge. De små jordbær er lette at fjerne. Deres rodsystem er ikke dybtgående og udløberne er lette at få øje på.

God sommer !

Venlig hilsen
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette S.P., 14. juni 2021 kl. 8.12

Mange tak for dit grundige svar.
Jeg kan godt lide de små jordbær og vil gerne beholde dem.
AM

Nyt svar til emnet »Er små jordbær mordere?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Er små jordbær mordere?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider