Forum

Hvad hedder denne plante.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Thomsen, 16. juni 2021 kl. 18.28

Jeg mener, den blomstrer ret tidligt med lyserøde blomster på en bar stilk og stadig uden blade, som kommer senere? Prøver at vedhæfte et foto. Jeg mener, den hedder noget med 'jomfru'.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Thomsen, 16. juni 2021 kl. 18.39

Jeg beklager, kunne ikke vedhæfte et foto, men har i mellemtiden selv fundet løsningen. Planten hedder Høsttidløs Byzantinum. Den blomstrer i meget sene efterår og bladene, som kan blive op til 30 cm lange kommer fren i maj, juni og forsvinder ret hurtigt.
m.v.h Charlotte

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Thomsen, 16. juni 2021 kl. 18.39

Jeg beklager, kunne ikke vedhæfte et foto, men har i mellemtiden selv fundet løsningen. Planten hedder Høsttidløs Byzantinum. Den blomstrer i meget sene efterår og bladene, som kan blive op til 30 cm lange kommer fren i maj, juni og forsvinder ret hurtigt.
m.v.h Charlotte

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juni 2021 kl. 21.16

"Den nøgne Jomfru" eller "Sønnen før Faderen"- Høsttidløs. Den ligner en lyserød krokus, der har taget fejl af årstiden. Den er giftig i alle dele.
Men det er der flere, der er!

Der er ganske mange helt almindelige haveplanter, der er mere eller mindre giftige. Derfor bør man lære sig selv (og børn), hvilke, der er spiselige/ufarlige/ bare ikke er gode- og de giftige, som man bliver syg af/kan få udslæt af/eller få et ikke ufarligt "trip" af.

Venusvogn (tam udgave af stormhat/wolfbane/henbane) er fx en udbredt prydplante.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne plante.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad hedder denne plante.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider