Forum

Violer med trekantede frøkapsler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 27. juni 2021 kl. 23.56

Jeg var så glad for mine violer sidste år at jeg såede deres frø mange steder under buske. Frøene sad i trekantede kapsler.
I år var der rigtig mange spirede og blomstrende violer. MEN: de bliver 15-25 cm høje og har nok det, man vil kalde udløbere. Nu er jeg i tvivl om hvilken slags violer jeg har. De er pæne nok, men vil kunne formere sig som ukrudt.
På et tidspunkt for mange år siden har jeg sået “ægte” Biola Odorata og de findes stadigvæk.
De førstnævnte violer er så livskraftige at de også etablerer sig i græsplænen- og det er ikke meningen.
Hvilken slags violer har disse trekantede frøkapsler ?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2021 kl. 12.41

Jeg tror at det er engviol du har i haven. Det passer med at den er flerårig, laver udløber og har trekantet frøkapsler...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 30. juni 2021 kl. 13.34

Det er ikke engviol, men nærmere KRATVIOL da.wikipedia.org/wiki/Kratviol
Blomsterne er for lyse til at være engviol. Endelig er det også en mulig krydsning mellem mine Viola Odorata og ?
De violer jeg gladeligt spredte frø af under min lærkehæk for 2 år siden, har nu invaderet min græsplæne 50 cm fra lærkehækken. Jeg vil klippe violerne ned før de når at smide frø.
Der jeg troede var en god ide, er mindre god.
Ingeborg.

Nyt svar til emnet »Violer med trekantede frøkapsler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Violer med trekantede frøkapsler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider