Forum

Beskæring af Rhododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juni 2021 kl. 23.44

Mine Rhododendron er i forvejen kæmpestore, ca. 3 m høje og 4m i diameter. I år har de skudt enormt lange skud, som skal klippes tilbage. Jeg klipper nok også en masse blomster af, men kan se at der også har været blomster på gamle skud midt i planten.
Jeg har med held klippet andre Rhododendron ned til 30 cm og de er fine igen efter 2 sæsoner.
Klipper I jeres Rhododendron ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2021 kl. 9.39

Hej Ingeborg

Hvis man lytter til faguddannede gartnere er der to beskæringsmetoder med hver sit formål, når det gælder Rhododendron:

Tilbageklipning eller studsning: Der klippes ikke længere ind på den enkelte gren end at der er levende grønne blade tilbage på grenen. De anlæg for skuddannelse, der sidder ved hvert levende blads basis kan så aktiveres og der dannes to eller flere friske skud med eller uden blomsteranlæg. Denne tilbageklipning kan ske efter blomstring og inden 15. juni.
Formål: At vedligeholde en ønsket form og give gode muligheder for dannelse af mange blomsterknopper.

Beskæring: Nedskæring til 30 - 40 cm over jorden. De sovende knopper i barkzonen skal "modne" , hvilket tager et par måneder.
Beskæring kan ske i januar eller februar for at give tid til at den hormonelle proces i de sovende knopper kan føre frem til gennembrud af nye skud. Der kan ikke forventes blomstring på første årsskud efter beskæring.
Formål: At forynge eller formindske en gammel eller for omfangsrig rhododendron.

Nu er Rhododendron jo "en tålmodig fætter" at huse i haven - så den giver ikke op, selv om man gør tingene på en anden måde end den, som fagfolk anviser ;-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2021 kl. 20.18

Tak for svaret
I dag måtte jeg lige studse en stor Rhododendron en smule så vi kunne lægge kantsten om bedet. Om et par dage vil jeg vove mig ind i buskens midte så jeg får taget noget af højden. Velvidende om at væksten følger saksen. I dag blev der lidt føde til kværnen. Det vil sige at jeg er i tvivl om det er godt for kværnens knive med alt det klæbrige stads der sidder på blomsterstandene?
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Skovgaard, 10. juli 2021 kl. 9.43

Vores Rhododendron en stor en på ca. 15 år har hvert år blomstret på livet lyst, men i år var der kun blomster på halvdelen, hvordan kan det være, skal vi klippe den del der ikke blomstrede lidt ned, eller hvorfor er det gået sådan.

Lone Skovgaard

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juli 2021 kl. 10.53

Hej Lone Skovgaard

Det første man kunne overveje er om busken i løbet af de 15 år er blevet "sat i skyggen" af træer eller store buske.
Mangel på sollys er en stressende tilstand for Rhododendron.

Hvis det ikke er tilfældet kan man tænker andre former for stress - det kunne være mangel på vand, en ændret surhedsgrad i jorden under busken, mangel på næring eller måske frost lige inden vækstperioden gik igang i foråret 2021.
En anden mulighed er beskæring i 2020, som kan have været udført lidt hårdhændet overfor blomsterknop-anlæg.

Så det kan ikke ud fra, hvad du har fortalt, anbefales at skære den ikke-blomstrende halvdel af busken tilbage - og slet ikke nu! En eventuelt hård tilbageskæring bør vente til plantens hvileperiode (og kan ske i januar eller februar).

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2021 kl. 13.13

Det anbefales andre steder at man klipper tilbage straks efter blomstring.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Beskæring af Rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Rhododendron

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider