Forum

Klipning samt beskæring af bøgehæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Frederiksen, 17. juli 2021 kl. 20.33

Hej
Jeg har prøvet at søge i søgefeltet men ikke fundet lige det jeg skal bruge.

Min datter og svigersøn har købt deres første hus, som har en høj 13 års bøgehæk. De tidligere ejere har forsømt at klippe hækken ind, og jeg kan på visse steder se at der er over 60 cm ind til stammen på deres side. Ligeledes er hækken nogle steder over 3 m. høj.
Eftersom at min kone og jeg har haft have i over 40 år, kommer de til os for at høre om hvordan den skal klippes og beskæres, men vi har Ligusterhæk og ingen erfaring med bøgehæk.

SÅ, må vi klippe hækken ind nu (tænker på at tage 20-30 cm af) på siden nu?

Hvornår må vi tage 50 - 75 cm af højden?

Mvh
Henrik Frederiksen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2021 kl. 23.49

Hej Henrik.

Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret når du leder efter svar for nogle foreslår at klippe den i marts - april måned. Andre har med held gjort i i november.
Min moders mand gøre det her i juli måned uden at hækken tager skade. Da jeg var i lærer som gartner klippede vil dem i september /oktober måned, men det var på grund af tiden. Vi kunne ikke nå det før...

Men bøgehækken skal beskæres i det tidlige forår. Tommelfingerreglen dikterer at beskære hækken i februar og marts, men nogle vælger at trække den til april for at komme tættere på løvspring for dermed at minimere risikoen for svampeangreb. Regelmæssig klipning af din hæk er med til at gøre den tættere.

Hvis du retter dig efter sidstnævnte tager du ikke fejl og minimere skader såsom svampeskader... Så du kan sagtens beskærer den ned på dette tidspunkt.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. juli 2021 kl. 8.28

Hej Henrik Frederiksen

Dit første spørgsmål: Nej.
Det er en fagligt forsvarlig vej at gå at klippe hækken hårdt ind i den ene side - men ikke nu! Det skal vente til januar/februar 2022.

Det andet spørgsmål: Nej
Igen er det fagligt forsvarligt at beskære hårdt i toppen, men ikke før i januar - februar 2023.

Mine svar bygger på en artikel fra 2009 - skrevet af Havenyt's ekspert på feltet: Sten Porse - nu pensioneret, men før det mangeårig lærer på Dansk center for Jordbrug i Beder
Søg på "Skal bøgehækken klippes helt ned for at blive tæt forneden"?

Og lige en tilføjelse, som muligvis er helt irrelevant:
Hvis de unge mennesker ikke allerede har talt med naboen om deres planer om at forbedre hækkens pleje er det vigtigt - pga tidshorisonten ! - så tilskynd dem til at få den del på plads, så snart der byder sig en lejlighed til det.
Altid vigtigt med lidt plus på "good-will-kontoen" ;-).

Venlig hilsen
Lone

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2021 kl. 15.19

Undskyld at jeg blander mig, men jeg kan ikke se noget forkert i at tage noget af toppen nu. Det ser jeg rundt omkring at mine naboer gør med godt resultat .
Vi er blevet så afhængige af, hvad man “plejer” at gøre. Mit synspunkt er at vind, vand, temperatur, beliggenhed og jordbundsforhold er så variable at man ikke kan give et nøjagtigt svar. Det lader jo til at det er livskraftige planter, som JEG ville klippe toppen af nu.
Ingeborg

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2021 kl. 15.27

Igen har jeg googlet på tysk vedr. klipning af bøgehæk og har fået mit tidligere indlæg bekræftet
Citat:
“Da Hainbuchen sehr stark wachsen, sollte man Hecken und andere Formgehölze am besten zwei Mal pro Jahr schneiden. Ein wichtiger Schnitttermin ist der Johannistag (24. Juni), wobei der Schnitt auch ein bis zwei Wochen früher oder später erfolgen kann.”

Altså præcis som vi gør med ligusterhækken!
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juli 2021 kl. 21.39

Tilgiv mig og mit sure opstød, men nogle gange virker det på mig som om at har man andre erfaringer hvad angår havedyrkning end hvad en af de gamle skribenter, læs Steen Porse, foreskriver bliver det ikke rigtig respekterede herinde.

Steen var faglærer og gartner og sikkert stor viden indenfor økologisk havedyrkning, men ikke nødvendigvis alt vidende og kunne sikkert, ligesom os andre lærer en masse nyt , da dette emne flytter sig og nye erfaringer dukker op, men af en eller anden grund er hans ord lov når vi snakker visse emner har jeg bemærket....

Bevares jeg linker også til mange af hans artikler når jeg vel og mærket er enig med ham, men ikke hvergang... Ligesom jeg er glad for Karna Majs artikler, der virker, for mig, velbearbejdet og som alle kan forstå...

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2021 kl. 21.49

@S. Duun
Præcis min tanke, med udgangspunkt i, hvor ofte gammel praksis har ændret sig gennem tiderne. Tænk bare på gravning af køkkenhave.
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2021 kl. 8.34

Hård beskæring på een side, altså udefra og ind, foregår i januar februar. Toppen kan fint beskæres nu. Vent gerne til det ikke er så varmt mere og regn i sigte.
Jeg går ud fra at Lone Brems mener 2022 og ikke 2023.
Ingeborg

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2021 kl. 15.58

Jeg tror ikke at Lone har skrevet forkert.
Jeg ville også dele en så hård beskæring over to år, og jeg ville gøre det om vinteren, hvor der er bedst tid, og der bliver ikke fjernet alle de vigtige blade.
Jeg vil tro, at det giver hækken stress, hvis alle blade på den ene side fjernes midt i vækstsæsonen, og kønt kommer det ikke til at se ud.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. juli 2021 kl. 16.59

Hej jeg skriver kun at jeg ville fjerne noget af TOPPEN her i vækstsæsonen, ikke i siderne.
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juli 2021 kl. 21.19

Lars

Du har ret i at den kommer til at se farlig ud med så hård en tilbagebeskæing, men den skal nok overleve det. Bøg er noget af det mest hårdfør vi har og jeg kan se hvordan folk herude i nabolaget beskærer deres bøgehække... Og det er ikke lige efter bogen, men de kommer sig. Det er i øvrig også derfor at man kan skærer dem det meste af året. At det så er bedst for dem at blive beskåret i februar måned er en anden snak...

Nyt svar til emnet »Klipning samt beskæring af bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klipning samt beskæring af bøgehæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider