Forum

Er dette en bougainvillea?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda A., 30. juli 2021 kl. 14.17

Denne fulgte med som blind passenger, hos en staudesalvie, købt i foråret. Er der nogle, der kan fortælle mig hvad det er?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juli 2021 kl. 14.57

Nej, desværre ikke. Det er en dueurt. Som må betragtes som værende ukrudt, men dog ikke besværlig ukrudt...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juli 2021 kl. 14.59

Prøv at Google "lådden dueurt".

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda A., 30. juli 2021 kl. 15.13

Tak for svar. Æv, kunne ellers have været sjovt, at få en bougainvillea med i købet :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. juli 2021 kl. 21.58

Hej Linda A

Måske har du med dueurten fået begyndelsen til et aftensværmereventyr i din have.....
Overvej om du kan lade dueurten få lidt mere plads - bare nogle kvadratmeter.

Hvis du bor i nærheden af fugtige områder eller skov er det ikke usandsynligt, at du vil kunne opleve både den ivrigt nektarsøgende aftensværmer "Dueurtsværmer" og dens farverige larve, der har en overraskende hugormelignende attitude, hvis den forstyrres.
Dueurtsværmeren kan noget som kun meget få sommerfugle kan: Den kan stå stille i luften foran en nektarfyldt blomst og på svirrende vinger få sit måltid.
Efterfølgende lægger hunnen æg på dueurten og senere kommer larverne frem og lever af dueurtens blade indtil de er klar til puppestadiet. Både larver og voksent individ er meget farverige.

Men det kan jo være, at du slet ikke har plads ?

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 31. juli 2021 kl. 22.27

Dueurtsværmeren trives også på gederams ,men jeg har store larver i mit drivhus, og de gnasker med fornøjelse vinblade i sig. Både larve og sommerfugl er meget smukke. man bliver glad ved at se dem.

Nyt svar til emnet »Er dette en bougainvillea?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Er dette en bougainvillea?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider