Forum

Newbiscus XXL

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. august 2021 kl. 7.40

Jeg har købt en blomst der hedder Newbiscus XXL, men der står ikke meget om hvordan man passer den. Er der en herinde der har sådan en og ved lidt om den ?
På forhånd tak.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. august 2021 kl. 10.40

Jeg har dyrket Hibiscus moscheutos som de virkelig hedder , eller Hardy hibiscus som de kaldes i USA , i flere år , det er en sumpplante som vokser i vådområder , ved søer , vandløb osv , det er en flerårig staudeagtig plante , frosthårdfør ned til minus ca 24 C .
Vi er nok på nordkanten for dyrkning her i DK , da de kræver meget varme og solrige sommere for at give de megastore blomster 20-25 cm i diameter . jeg har 5 forskellige sorter , og kun en gang har der været en blomst på , som kun var ca 15 cm i diameter .
i år ser det bedre ud den højeste har nået en højde på ca 2 m og med masser af blomster knopper , 2 andre står ohså med knopper , så hvis varmer kommer tilbage så er der muligheder .
Da det er en sumpplante skal de vandes stort set hver dag og med gødning en gang om ugen.
Til efteråret visner de ned , vinter dæk med blade , til foråret (maj) begynder de at skyde , det går langsomt i starten , men det går snart meget hurtigt .

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2021 kl. 10.45

Hej Henry Gregersen

Prøv at søge med plantens navn - så får du forslag til artikler om pasning af den.

Nogle af Hibiscusarterne er invasive - kig med her:
mgnv.org/2020/07/27/invasive-plant-factsheet-rose-of-sharon-hibiscus-syriacus/

I oversigten fra MGNV er Newbiscus ikke nævnt - men du kan jo spørge forhandleren om planten er mellem de invasive arter.
Eller du kan være omhyggelig med at fjerne frøstande inden de modner & give viden om din metode videre til dine eventuelle efterfølgere i haven....

Venlig hilsen
Lone

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. august 2021 kl. 11.20

Tak for svar.
Ville det være en ide at have den i drivhuset, er der nogen der har prøvet det ?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. august 2021 kl. 11.47

Den er absolut ikke invasive , nærmest modsat , det er en opreklameret gartner opfindelse , som aldrig slog an . I mit svar er der kun henvist til den ægte vare hibiscus moscheutos ( hardy hibiscus) som godt med lidt hjælp og held kan give blomster på friland her i DK jeg kender kun Newbiscus fra omtale , og har dermed ingen erfaring med den .

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina K.S., 5. september 2022 kl. 9.31

Hej Henry

Jeg fik for 8 år siden en stikling af en Newbiscus købt i et havecenter.
På etiketten stod der, at den ville blive ca 1m høj. Den er nu 3m høj. Den er lidt tørstig i denne tørke, og den sætter rodskud, som plæneklipperen tager sig af.
Den opfører sig derudover fuldstændig som andre hibiscus syriacus - den elsker sol, bladene kommer sent i foråret og den blomstrer uafbrudt fra juli til frosten.
Blomsterne er omkring 20 cm i diameter og meget imponerende.

Du kan se flere billeder af vores syriske rose her:
www.facebook.com/havenorderi/photos/pb.100063028341741.-2207520000../1219661185477823/?type=3

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2022 kl. 11.43

Det er ikke en syrisk rose men en Hibiscus moscheutos sansynligvis en ssp. palustris eller som de hedder i USA Hardy hibiscus , det er en moseplante , den du har er en vild afart som vokser i det nordøstlige Amerika og i Canada , hvor klimaet er noget lign vores , blomsterne bliver ikke så store .
De planter med de kæmpe store blomster vokser i det sydøstlige meget varme og fugtige Amerika i sumpene , de er fuldt frosthårdføre , med vores sommer er for kold og kort til at de kan nå at blomster , men i en meget stor potte i drivhuset blomster de villigt ,
Jeg har begge typer både de tropiske (drivhus) og de der kan vokse i et klima som vores på friland , jeg har krydset dem for at prøve at få en ny sort der passer bedre til vores sommervejr .

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina K.S., 5. september 2022 kl. 12.42

Hej Svend og Henry

Her er et billede af vores “Newbiscus” i haven netop nu. Den trænger til vand, og det har vi ikke oplevet før, men vi har også kun fået 11mm i de sidste par måneder her på Vestfyn.

Den "Newbiscus" blomstrer meget villigt hver eneste sommer, og den står i haven på en plads med masser af sol, men uden synderlig beskyttelse for vejr og vind. Den visner ikke ned om vinteren, men står med smukke sølvgrå stammer.

Jeg ved ikke så meget om hibiscus, men jeg synes den opfører sig som en gigant-udgave af mine helt almindelige hibiscus syriacus.

Svend, du lyder til at være meget erfaren i hibiscus. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du er interesseret i mere specifik information om vores store hibiscus!

Hilsen Bettina

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina K.S., 6. september 2022 kl. 12.49

Hej Svend

TAK for navnet "palustris", det er da helt sikkert den, ligesom du siger. Tusind tak, det har aldrig før lykkedes mig at finde informationer om arten af vores store hibiscus. Jeg er meget glad for den information!

Mange hilsner
Bettina

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2022 kl. 20.55

Efter at have kigget nærmere på billedet og det du skriver , så er det en syrisk rose , alle newbiscus visner ned om efteråret og kommer igen til juni måned .

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Kristoffersen, 26. september 2022 kl. 15.24

Selvom den er hårdfør, kan Newbiscus XXL lide et beskyttet, solrigt og varmt sted. Jo højere nat temperatur er, jo større er blomsterne.
Vi har to styk som vi har haft stående udendørs hele året, siden vi købte dem hjem fra Holland, for mere end 12 år siden. I den tid vi har haft dem, har de aldrig været ramt af sygdom, larve eller insektangreb af nogen art, så vi betragter planten som ret modstandsdygtig over for sygdom og insektangreb.
Vores erfaringer er.
Planterne visner ned i efteråret og de tilbageværende lodrette stængler klipper vi af i en højde af 20 -30 cm. Potterne dækker vi af mod frost og trækker dem ind under en overliggende altan, for at give dem lidt ekstra beskyttelse mod vintervejret. Selvom Newbiscus XXL er en hårdfør plante, der siges, at kunne modstå temperaturer så lave som -15° C, så mener vi det er bedst at sikre planterne mod frost.
I det tidligere forår, når frosten er slut, klipper vi dem få cm over jordoverfladen, dvs. så tæt på vi kan uden at beskadige de nye skud der kommer direkte op af jorden.
Men hav tålmodighed, for det går langsomt i starten. Men efterhånden som sommeren skrider frem og temperaturen både dag og nat stiger, så bliver der pludselig fart på.
Blomstringen starter hen mod slutningen af august og kan vare til ind i oktober, lidt afhængig af hvor koldt efteråret bliver.
De to vi har, har været 220 - 280 cm høje og de største blomster 31 cm i diameter. Jo, det er virkelig et imponerende syn når de står i fuldt flor.
• Sæt ikke planten i nærheden af frugt, dette for at forhindre ethylenskader.
• Fjern visnede blomster.
• Vand mindst to gange om ugen. Lad ikke jorden tørre ud.
• Giv gødning hver anden uge.
• Drej ikke planten. Blomsterknopperne peger altid på lyset. Hvis du vender potten er risiko for, at de vil løsne sig og falde af.
Vi har gennem årene forsigtigt skiftet jorden i potterne ud med ny ren almindelig pottemuld. I den forbindelse har vi nogle gange delt rodklumpen og derved lavet nye planter der hurtigt er kommet i vækst og blevet store.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Kristoffersen, 26. september 2022 kl. 15.26

Og så lige et nærbillede...

Nyt svar til emnet »Newbiscus XXL«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Newbiscus XXL

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider