Forum

Alt for tørt langs hussokkel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2021 kl. 19.06

I mine bestræbelser på at formindske arbejdet i haven, nu og for fremtiden overvejer jeg at lægge barkflis langs husets sokkel langs nordsiden.
Der er knastørt i dag, selv efter megen regn, fra forkert retning, så soklen forbliver tør.
Jeg har i nogle år haft succes med hasselurt (Assarum ), men de tak takket af i år. Det strutter med forårs løgvækster, hyacinter, krokus, mini påskeliljer og vintergækker, så måske har de drænet jorden og hasselurten er gået ud af den grund?
Nu vil jeg grave de sidste små forkølede Assarum op og lægge barkflis i bedet. Spørgsmålet er om forårsløgenes blomster kan bryde igennem barkflisen?
Min arbejdsbesparelse ligger i at jeg ikke skal vande langs soklen. Huset har måske endda godt af det? Der er 50-60 cm tagudhæng.
Hvem kan råde mig?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2021 kl. 23.15

Hej Ingeborg

Det lyder som et ideel sted at dyrke frilands kaktusser, hvis ikke det lige var på nordsiden af huset. Kaktusser skal have meget sol og varme, men du kan i stedet for dyrke husløg, som jeg ved tåler skygge.
Med hensyn til om dine forårs løg kan vokse op gennem flisen er der ingen problemer med...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2021 kl. 8.17

Tak for svaret. Ingen kaktus til mig! Jeg kan leve med barkflis langs huset. Så er jeg også fri for at naboernes katte synes om det dejlige tørre kloset langs huset!
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2021 kl. 8.38

@S.Duun
Husløg vil blive så tætte at forårsløg vil have svært ved at bryde igennem. Jeg lægger barkflis, selvom solsortene vil nyde at sprede det ud på fliserne! Bedre end kattelort!
Iøvrigt giver det også lidt ro for øjet. Alt andet deromkring er jo tæt beplantet.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Alt for tørt langs hussokkel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Alt for tørt langs hussokkel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider