Forum

Flytning af hortensia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 26. september 2021 kl. 13.44

Min krukke-hortensia vokser som bare pokker. Nu bliver den nødt til at blive plantet i bed. Jeg overvejer at plante den på et sted, hvor der nu står en gammel mindre rhododendron, som er næsten gået ud, selv om den står i rhododendron-jord. Mine spørgsmål:

1) Kan jeg plante hortensiaen i samme hul, men med det nye hortensia jord, som jeg har købt på planteskole?

2) Jeg har købt en pose med 17 liter hortensiajord, men skal dette jord blandes op med almindelig havejord?

3) Hvad kan jeg forsøge, hvis jeg gerne vil redde den gamle rhododendron - skære helt ned?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. september 2021 kl. 21.54

Jeg fandt lige denne tekst...

Hortensia skal vokse i en dybmuldet, luftig, humusrig jord. Det betyder, at plantehullet skal graves, så jorden er godt løs og jorden fra hullet skal iblandes 20 – 40 % spagnum inden planten sættes i jorden.

Sørg for at vande grundigt..

Hortensia hedder Hydrangea på latin. Historien bag ordet Hydrangea er interessant, da det kommer fra græsk, hvor hydor betyder vand og angeion betyder kar.

På den baggrund kan man altid huske, at Hydrangea er meget vandkrævende og trives bedst på en let fugtig placering, gerne i let- eller vandrende skygge.

Så bland endelig dit hortensia jord heri og gerne rigeligt.

Vedr din rhododendron, så ville jeg først og fremmest sikre mig at den har den rette jord, dvs sur jord i form af spagnum. Nogle har valgt at erstatte spagnummen med enten grannåle og/ eller savsmuld. Jeg har desværre ingen erfaring i brug af førnævnte så jeg foretrækker spagnum .

Dernæst kan du godt skære din rhododendron ned, men den vil være en del år om at blive pæn igen . Giv den også noget rhododendron gødning.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. september 2021 kl. 13.59

Hej Bente Dam Hansen

Jeg kan supplere S. Duun's indlæg med erfaring i at dyrke hortensia uden anvendelse af sphagnum.

Udgangspunktet var Hortensia i dårlig trivsel i lerholdig muldjord.
Metoden bestod i lige dele tilførsel af materiale ovenpå jorden og tålmodighed.

Først tre - fire skovlfulde vasket grus udlagt omring hver plante.
Derover ca 15 cm hø (gammelt og udtørret fra tømning af høstænge i en lade) udlagt ovenpå jorden hele vejen rundt om hver enkelt plante - diameter ca 1 meter.
Efter et år tilførsel af havekompost 3 - 4 skovlfulde ovenpå det nu omsatte hø. Tildelingen blev fortsat i tre år i træk.

Derefter kun tildeling af kompost med to - tre års mellemrum.

Resultat: God udvikling af nye skud og rigtig flot blomstring. Efter fire år "nåede" Hortensiabuskene hinanden - og dermed var det stor set slut med lugning også ;-).

Venlig hilsen
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2021 kl. 22.31

Når nu vi er ved emnet "alternativer til spagnum" må vi ikke glemme Steen Porses udmærket artikel, som giver mulighed for at erstatte spagnum med henholdsvis, fyrrenåle, bøgeblade, mos mv. I bestemte blandings forhold.

Steen skriver bl. a :

Det bedste – set fra planternes side – er en blanding af lige dele filtergrus (2–6 mm), fyrrenåle og bladkompost. Vedflis er ikke så heldigt, for det er meget langsomt at nedbryde, og det giver helt forkerte vækstbetingelser til planter med et fint forgrenet rodnet som Alperose. Barkflis er lidt bedre, men egentlig vil jeg anbefale følgende blanding, som består af lige dele bladkompost, filtergrus, mos (afrevet fra plænen!) og bøgeblade. Det skal helst være bøgeblade, men egeblade eller fyrrenåle kan også bruges. Almindelig kompost er alt for basisk til dette formål, og de fleste andre blade omsættes alt for hurtigt, og de giver ikke den nødvendige syre fra sig.

Man kommer næppe uden om at skulle til at lave en særlig – langsom – kompost af blade netop til disse, lidt mere sarte planter. Det havde enhver haveejer førhen, og det virkede aldeles udmærket.

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2022 kl. 19.46

Jeg synes godt om gode råd, bare ikke om råd som

“ Først tre - fire skovlfulde vasket grus udlagt omring hver plante.
Derover ca 15 cm hø (gammelt og udtørret fra tømning af høstænge i en lade) udlagt ovenpå jorden hele vejen rundt om hver enkelt plante - diameter ca 1 meter.
Efter et år tilførsel af havekompost 3 - 4 skovlfulde ovenpå det nu omsatte hø. Tildelingen blev fortsat i tre år i træk.”

Det er ingredienser, som selv jeg som haveejer i mere end 65 år ikke kan diske op med, for hvor får man materialerne fra? Alt kan købes, men ofte i alt for store mængder, der forudsætter bil.

Ingeborg

Nyt svar til emnet »Flytning af hortensia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af hortensia

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider