Forum

Husk af få gravet Georginerne op nu…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. november 2021 kl. 22.25

Praktisk økologis facebook side informerer

Hvis det ikke allerede er gjort, er det ved at være tid til at grave havens georginer op. Georginer tåler ikke frost, og selvom de godt kan tåle en kold nat eller to, klarer de sjældent en dansk vinter. Nogle lykkes dog med at overvintre deres georginer - men det ér et sats! Det sikreste er at grave knoldene op, og opbevare dem frostfrit indtil næste forår. I en kælder, et skur, et loft...

Georgineknoldene har typisk vokset sig overordentlig store i løbet af sommeren, og de kan deles, så man får flere planter næste sæson (og måske også bedre plads til at opbevare dem!) Tit falder de selv lidt fra hinanden under opgravningen - og det skal man altså ikke være ked af Større knolde er nemlig ikke nødvendigvis lig med flere blomster, og selv en enkel lille knold kan give flere blomster end de fleste kan nå at plukke på en sæson.

Der er delte meninger om hvorvidt knoldene skal deles nu eller til foråret - hvis man da overhovedet vil dele de. Så som med så mange andre afgrøder i haven, er der mange forskellige måder at gribe georginerne an på. Er man til den helt nemme løsning, behandler man dem som sommerblomster; håber de klarer vinteren, og sår eller planter nye til foråret, hvis ikke

Hvordan gør du dine georginer vinterklar? Og har du taget dem op

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 21. november 2021 kl. 19.34

Vi tog vores knolde op for et par uger siden, en dag, hvor vejret var dejligt.
Vi skyller jorden af dem, og hvis de falder fra hinanden, så er det fint - jeg deler først til foråret når jeg kan se "øjnene" - jeg er næsten nybegynder, så jeg kan ikke se dem om efteråret.
Klipper stilken af 10 - 15 cm over knolden.
De bliver lagt i netposer med navn, i løgbakker, og så ned i kælderen, dækket med pap, så de ikke får lys i løbet af vinteren.
Lægger dem i potter Marts/April og stiller dem i drivhuset indtil de kan komme i jorden i Maj.
Her er lidt billeder af nogle af mine georginer fra i år.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. november 2021 kl. 21.53

Hvor er de flotte. Jeg kan huske at Gladsaxe kommune for mange år siden havde en kæmpe samling af Georginer i Aldershviles slots park . Deres knolde fyldte en hel trillebør når de blev gravet op og var meget eftertragtet i blandt samlere. Samlingen af knoldene sies at være ret gammel og den største i Danmark på dette tidspunkt .

Mange borgere nød dette flotte syn og min farfar, der var park betjent fik ofte store buketter med hjem .

Nu er der intet tilbage, grundet besparelser . Ligesom det er gået med så meget andet indenfor det kommunale....

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 29. november 2021 kl. 21.31

Har 5 år i træk undladt at tage dem op - og undlader det fortsat. De overlever alle og blomstrer fortrinligt hver sommer.

Jeg har nok bare været heldig - men måske deres overlevelses evne generelt er undervurderet.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2021 kl. 17.46

Det lyder interessant, ved du hvad sorten du har, hedder. Jeg kunne godt tænke mig at dyrke dem, men har ikke mulighed for at vinter opbevarer dem ordenligt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 5. december 2021 kl. 17.17

Undskyld sen respons. Jeg har desværre ikke sorts-navnene med det drejer sig om de 2 typer jeg vedhæfter billeder af her:

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 5. december 2021 kl. 17.18

.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. december 2021 kl. 13.49

Jeg må ud og investere i nogle til foråret. De fleste og billige byggemarkeder har dem ofte til ingen penge og de er ganske udemærket til mig.

Nyt svar til emnet »Husk af få gravet Georginerne op nu…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Husk af få gravet Georginerne op nu…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider