Forum

Bedkant forskubbet af rødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 8. januar 2022 kl. 13.38

Godt nytår,
Vi er, som nok en del andre, i gang med at planlægge foråret og sommerens projekter.
Vi har aktuelt en flise-bedkant der er forskubbet af rødder fra et træ der står i beddet. Der er ca 55 cm fra stammen til yderkanten af knækfliserne som udgør bedkanten.
Træet er et japansk prydæble træ, såvidt jeg han kunne finde ud af.
Vi vil rigtig gerne ha rettet op på flisekanten, spørgsmålet er hvordan?
Jeg tænker at der er stor risiko for at rødderne hurtigt vil forskubbe flise- bedkanten igen, hvis vi flytter bedkanten lidt længere ud, væk fra rødderne.
Kan man evt. beskære rødderne når man fjerner/omlægger fliserne, så ikke rødderne er så tæt på fliserne/kanten og så gøre det med års mellemrum, når problemet melder sig?
Hvor tæt på træet kan rødderne skæres ind, kan træet tåle det?
Nogen der har andre forslag mhp. At undgå at bedkanten/fliserne forskubbes af rødderne?
Kan man sikre fliserne, mure dem sammen eller?? Så ikke de forskubbes af rødderne!
Alle konstruktive forslag er meget velkomne?
Venligst og TAK
Suzette

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. januar 2022 kl. 15.40

det kan altså også godt være frosten der har udvidet jorden. en ting der også ofte ses på flisegange.
Jeg ville lægge fliserne pænt på plads og afvente.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 8. januar 2022 kl. 16.21

Tak for buddet, men det er blevet tiltagende værre siden vi flyttede hertil i 2016, så jeg tror desværre ikke at det er så let. Venligst Suzette

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 8. januar 2022 kl. 16.21

Tak for buddet, men det er blevet tiltagende værre siden vi flyttede hertil i 2016, så jeg tror desværre ikke at det er så let. Venligst Suzette

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 8. januar 2022 kl. 16.21

Tak for buddet, men det er blevet tiltagende værre siden vi flyttede hertil i 2016, så jeg tror desværre ikke at det er så let. Venligst Suzette

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. januar 2022 kl. 12.13

Hej Suzette Meedom Thegler

Træets rodsystem er ligeså vigtigt for træets overlevelse som stamme, grene og blade er det. Så som udgangspunkt betyder enhver beskæring svækkelse af træet.

Men træer er tålsomme organismer og nogen ældgamle træer har levet med kraftige reduktioner af både rod og grenværk...

Det er en helt sædvanlig fremgangsmåde at rodbeskære unge træer for at sikre deres overlevelse ved flytning. Det går oftest fint.
Som hovedregel kan man rodbeskære i cirkelform udenom træet - cirka i "drypzonen" - dvs. der hvor en regnbyge i stille vejr vil give dryp fra de yderste grene.
Det er ud fra billedet en umulighed - drypzonen ligger for langt fra stammen (fordi træet har vokset på stedet i ?? år)
Men man kan ikke gøre det hvet andet/ tredje år uden at øge risikoen for at vække træet så meget, at det er i risiko for at få mangelsygdomme og være udsat for svampe- og virusangreb.

Der er antagelig en bedre rodudvikling (og ikke begrænsninger som kantsten og belægning) i området der vender væk fra kantsten & belægning. Så måske kan træet kompensere og dermed overleve, hvis I forsøger med rodbeskæring med mellemrum de kommende år.

Alternativt kunne I overveje:
* Er netop det træ på det sted en gevinst for haven ?
* Kan belægningen indskrænkes og kantstenene flyttes længere væk
fra stammen, fx en meter ? "Hullet" fyldes med almindelig havejord
tilsat nogle skovlfulde grus for at give gode rodudviklingsmuligheder.
* Hvis træet fældes kan stamme og grenvæk så forblive i Jeres have og
på den måde komme til at gøre nytte ved at huse insekter og give
skjul for redebyggende småfugle, mus, pindsvin og insekter ?

Venlig hilsen
Lone

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 9. januar 2022 kl. 12.49

Kære Lone,
Tusinde TAK for langt og fyldigt svar. Jeg ved faktisk ikke hvor længe træet har stået her, vi har boet her siden 2016, det ser ikke ud til at blive større, men står så fantastisk fint når det blomstrer i maj, en begivenhed vi ser frem til med stor glæde hvert år.
Træet er derfor et jeg rigtig gerne vil bevare, så det er klart planen.
Hvis vi rykker bedkanten ud som du foreslår, vil rødderne så ikke bare vokse det længere ud og forrykke stenkanten igen? Jeg er klar over at der nok går nogle år men det vil vel ske inden for en kortere årrække, eller?
Ved du hvor langt man skal ud for evt at være så langt fra træet at det ikke bliver et problem?
Kan man evt. med fordel sætte en metal eller plastic foring på indersiden af stenkanten så ikke rødderne kan kravle ind imellem fliserne?
Håber det er ok at jeg spørger videre. Rigtig go søndag.
Har vedhæftet et foto af træet blomst😀
Venligst Suzette

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. januar 2022 kl. 17.35

Hej Suzette Meedom Thegler

Jeg forstår da meget godt, at I gerne vil bevare den forårsbekræftelse - Wow for et blomsterhav !!!

Hvis I flytter bedkanten til større afstand til træets stamme vil træet højst sandsynligt udnytte den ekstra plads - men det vil næppe være attraktivt at sætte rodnettet ret langt ind under kantsten og belægning, fordi der er meget mindre gennemtrængelighed for regnvand og også langt færre næringsstoffer at hente for det mycelium, der omgiver rødderne.
Rodudviklingen er formentlig som ved æbletræer , dvs at rodens radius svarer nogenlunde til træets højde. Hos jeres træ skal man nok forvente, at roden ikke har form som en regelmæssig cirkel.
Ud fra en måling af træets højde og en efterfølgende vurdering af en normal rodudvikling vil I hurtigt kunne vurdere, om der er grund til at tænke videre i at forstærke kantstenene og belægningen; og det er der jo kun, hvis det ikke er muligt at flytte kantstenene mere end blot 20 - 30 cm....

Hvis I vurderer, at der ikke kan blive plads til en tæt på "normal" rodudvikling, må I beslutte, om I vil leve med at måtte genoprette kantsten & lidt af belægningen med nogen års mellemrum - eller om det skal forsøges at lave en form for rodspærre.

Størrelsen (højde x bredde og evt krumning? ) på en rodspærre / "bagplade" til kantstenene må indrettes lidt efter, hvor dybt ned og hvor langt ud fra stammen rodnettet er udbredt lige nu. Det ses jo let, hvis I fjerner kantstenen og måske graver et stykke ned lige der, hvor kantstenene lå.
Men vent med gravning til der er et mere stabilt temperaturniveau. Selv om træets rodaktivitet er nedsat her i januar er det ikke gunstigt, hvis arbejdet ikke kan gøres helt færdigt på en enkelt dag og alle rødder er pakket godt ind i ikke- frossen muld inden fyraften.
De tyndeste rødder kan nemt tage skade af frost - de tørrer simpelthen ud.

Jeg tænker, at en afskærmning med plastplade ikke er så heldig, fordi der over tid sker nedbrydning af overfladen og der kommer til at blive (uønsket) mikroplast tilbage i muldlaget, når engang træet går til af ælde.

En ubehandlet jernplade eller en jernplade kun behandlet med olie og varme kunne være en mulighed. Rådfør Jer med en producent af højbede om den mest velegnede dimension. Lad evt pladen fortsætte, så der spærres for rodudvikling fra dybest liggende rødder (som forholdene er nu) og helt op såden flugter med til øverste kantstens overflade.
Jern kommer under alle omstændigheder "dryssende" i form af mikro-jernspåner fra stjerneskud... så det er et "kendt" metal for planterne.

En tredje mulighed er en cement-sokkel, der går ca 60 cm ned i jorden og danner grundlaget for opbygningen af kantstenen. Støbningen kan føres op på bagsiden af kantstenene.
Men denne løsning har flere ulemper - for det første er gravearbejdet tungere og tilpasningen mere omfattende og for det andet er det en CO2-belastende løsning.

Jeg håber, I finder en god løsning, som både I og træet kan trives med !

Venlig hilsen
Lone

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. januar 2022 kl. 18.59

For at kunne give et mere kreativt svar kræver det et foto, hvor man kan se mere af kantens forløb. Når i alligevel skal i gang med en omlægning, vil jeg, såfremt der er plads til det, forskyde kantens form så den i stedet for at bugte indad ved træet bugter udad, sådan som man kan se det længere fremme.
Ingeborg, som elsker runde organiske former i haven.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 10. januar 2022 kl. 19.58

Tusinde tak for mega fyldigt svar Lone. Det er til stor hjælp. Da beddet buer er det måske svært med en jernplade….at få en bøjet i præcist samme kurve. Er der andet og mere flexibelt metal som vi eventuelt med fordel kan anvende, ved du det? Venligst, og endnu engang TAK
Suzette

Ingeborg, vedhæfter et andet foto, måske du ser det du efterlyser? I alle fald er det også netop det der nok bliver løsningen, at ændre på kantens bugtning i håb om at vi kommer så langt fra stammen at rødderne ikke bliver noget problem. Vi har dog ikke ubegrænset plads, men 1/2 meter vil jeg tro at vi kan give det. Og jeg er enig, foretrækker klart også organiske former😀
Venligst og TAK
Suzette

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. januar 2022 kl. 17.35

Hej Suzette Meedom Thegler

Jeg har ikke forslag til andre metaller end jern. Men som sagt i indlæg nr 7 synes jeg, at I kan overveje at søge rådgivning hos nogen, som fremstiller højbede af dette metal.

Venlig hilsen
Lone

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. januar 2022 kl. 23.54

Hej Suzette .

Jeg sidder og kigger på dit sidste billede i din tråd og tænker på om det ville være smart hel at fjerne de sten som er faldet sammen lige ved træet og så fjerne dem hel væk. Så ville træets rødder med tiden gro ud over og i min fantasi se godt ud . Du slipper for at skulle slås med en mur fremover . Hvis du vælger at opbygge muren vil du senere have problemets igen.

Du får selvfølgelig et hul i muren men det syntes jeg ikke gøre noget

Ved ikke om du kan følge min tankegang . ?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. januar 2022 kl. 0.12

@Søren. Nu er der jo ingen rødder fra den slags træer som kan leve af luft og kærlighed. Rødderne vil fortsat søge ned i jorden og især er der jo fugtigt bag ved knækstenene, så den tror jeg ikke på. Der gror nok ingen mangroveskov lige der. :-)
Ingeborg

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. januar 2022 kl. 10.00

Ok det var bare en "strøtanke". Jeg syntes at det ville være synd at hakke af rødderne og opsætte en ny mur, hvis problemet melder sig igen om nogle år .

Nyt svar til emnet »Bedkant forskubbet af rødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bedkant forskubbet af rødder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider