Forum

Lilje- Levi

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 18. marts 2022 kl. 16.16

Hej Jeg har købt en pose med 2 liljeknolde i.
De ligner sådan set en hvidløgknolk, men kan den deles lige som en hvidløg og så bliver der no flere planter ud af det, men skal de plantes hele så der kun bliver 2 stk.

Mvh Eigil

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2022 kl. 20.52

Fra plantoramas hjemmeside fandt jeg denne skrivelse :

Deling af liljer.

Den nemmeste måde at formere liljer på er ved at dele løgene. De første par år efter liljerne er kommet i jorden, bør du give dem fred til at vokse sig større, og efter 3 år kan du så grave løget og forsigtigt dele det. Vi anbefaler, at du gentager delingen hvert 3. år

Jeg kunne ikke forestille mig at dit løg kan deles før om 3 år . Du risikerer i stedet at du får det ødelagt det så du ingen blomster
får eller at det i værste fald rådner for dig da det er mere modtagelige for svampeinfektion .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 24. marts 2022 kl. 21.29

Hej Eigil.
Jeg ville ikke dele et liljeløg, men høste de frø der kommer efter blomstringen, som kapsler, der skal sidde og blive modne, derefter tørre, så kan du pille kapslen af og dele den så frøene kan komme fri. Der er ca. 75 stk. i hver kapsel. Du skal selv bestøve blomsten. Når du har 2 stk. løg, skal du føre støvdragere fra den ene, over på støvfanget på den anden(den lange pind i midten af blomsten), og ligesådan med det andet løg. der kan gå et lille stykke tid før frøkapslen er klar til høst.
ca. 3 år efter såning kan liljebørnene blomstre.
mvh
hope@post.tele.dk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 24. marts 2022 kl. 21.29

Hej Eigil.
Jeg ville ikke dele et liljeløg, men høste de frø der kommer efter blomstringen, som kapsler, der skal sidde og blive modne, derefter tørre, så kan du pille kapslen af og dele den så frøene kan komme fri. Der er ca. 75 stk. i hver kapsel. Du skal selv bestøve blomsten. Når du har 2 stk. løg, skal du føre støvdragere fra den ene, over på støvfanget på den anden(den lange pind i midten af blomsten), og ligesådan med det andet løg. der kan gå et lille stykke tid før frøkapslen er klar til høst.
ca. 3 år efter såning kan liljebørnene blomstre.
mvh
hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Lilje- Levi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lilje- Levi

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider