Forum

Græs efterså

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 20. marts 2022 kl. 10.31

Jeg har i min vildskab i går købt en mosaftager på el. Det er ikke en vertical skære (sådan en har eg også) men sådan en der rasper missen af. Den var meget effektiv, og der var også meget mos ("nyt" hus så jeg kender ikke haven endnu)
Nu er dagen kommet til at samle mosset sammen og se hvor meget plæne der er tilbage... Jeg VED der vil være store plamager uden græs hvor her kun var mos, så der skal jo eftersåes..
Men er det overhovedet nu? og hvis jeg IKKE gør det nu så kommer der ved bare ukrudt ?
Mvh Jens

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. marts 2022 kl. 11.23

Hej Jens Ledet

Det spørgsmål har vi heldigvis svar på, på lager:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/graesplaenen/9092.html

I år skal du også tage hensyn til, at der ikke er kommet regn meget længe, og at det sandsynligvis vil vare endnu ca. 10 dage, inden der kommer regn.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 20. marts 2022 kl. 11.36

Ja først meget regn, nu intet...
Men jeg skal vente kan jeg jo så se. Skal jeg så samle alt mosset sammen der nu er raspet af, eller vil det være klogest at lade det ligge pga lys til ukrudt ? Man kan sige græsset får jo heller ikke så meget lys når det ligger der.

Mvh Jens

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. marts 2022 kl. 23.58

Hej kig her, hvor håbløst det kan se ud og alligevel blive flot
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2022 kl. 0.02

Og for at give lyst til at gøre noget ved det
strikingeshave.blogspot.com/2016/08/grsplne-renovering-fra-skrot-til-hot.html
Hvis det kan trøste dig, skal jeg i gang med at vertikalskære igen i år!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2022 kl. 9.10

Hej Jens

Du spørger om nu eller senere er bedst for sammenrivning af mosset. Der er som du er inde på fordele og ulemper - men du kan jo overveje, om du vil have lidt nytte af mosset ?
Hvis dit svar er ja, kan jeg foreslå dig at tage stilling til et spændende lille projekt, som med fordel kan startes lige nu!

Riv mosset sammen og sætte en kompostdynge et sted i haven, hvor der er sol 6 - 7 timer om dagen - der må gerne være lidt skygge først og sidst på dagen. Dyngen skal have disse mindstemål, når du sætter den: 1 x 1 x 1 meter. For at få god omsætning i kompostdyngen skal du have andet end mos i dyngen.

Du kan bruge ca 1/3 af hver af disse:
* mos
* jord / halvomsat kompost
* hestemøg / andet husdyrgødning (hvis husdyrgødningen
stammer fra fjerkræ og er uden særligt meget halm kan du
iblande halm / hø / lidt tang.
Tilsæt også ca 1/2 kg havekalk pr kubikmeter dynge.
Sørg for at dyngen er fugtig, men ikke sjaskvåd.
Du kan efter sammenblanding af de tre dele overdække dyngen med nogen jutesække (brugte kaffesække).

Og nu kommer det helt spændende.
Om tre, fire uger kan du indendørs så en eller to græskarplanter - af en sort, du regner med at kunne anvende i sensommeren / til vinter. Hokkaido kan jeg stærkt anbefale til køkkenet !
Afhærd planterne når de har fået blivende blade ved at sætte dem udenfor i et stigende antal timer hver dag indtil frostrisikoen er overstået. Find et sted med læ og let skygge.
Efter sidste frost skæres en seller flere slidser i jutesækkene - heri plantes græskarplanterne ud ovenpå kompostdyngen.
Fra der til høst er der kun vanding nødvendig i tørre perioder ;-).

I mellemtiden har du fået sået og slået græs - held og lykke med den del !

Venlig hilsen
Lone

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2022 kl. 9.30

Kære Lone
Tillad mig at spørge om, hvorfor du ofte gør enkle ting til en videnskab?
Hvem har de ting til rådighed som du beskriver for at lave et voksemedie for nogle græskar? F. Eks. Er der jo ikke nogen kaffesække at købe lige rundt om hjørnet, hvis overhovedet.

Jeg spreder mosset ud mellem buske og træer eller nøjes med at samle det i en stor dynge. Mos er meget længe om at blive omsat. Kan også ved dårlige betingelser begynde at blive grøn igen. Så skal det vendes !

I år vil jeg samle noget mos i store affaldssække og lade det blive der, evt. med en sjat vand af og til….. Jeg håber at det så dør, falder sammen og så kan gøre gavn som bunddække.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2022 kl. 12.57

Hej Ingeborg

Når nu der findes viden og kunnen om anvendelse af mos, der er samlet på ens egen græsplæne; når nu der findes rideskoler (som gerne videregiver / sælger hestemøg); når nu der findes rigelige muligheder for bl.a. via nethandel at skaffe sig brugte kaffesække - så er det let for mig at videregive den viden.
Kan det inspirere nogen til at handle i overensstemmelse med økologiske principper, så tænker jeg, at det er fint!
Hvis det derudover kan føre frem til, at nogen får nye vinkler på selvforsyning og madglæder er det ud fra min synsvinkel da også fint!

Og når nu videnskab kan afgrænses til "systematiske metoder til at frembringe, ordne og udbrede viden og kunnen" - ja, så må jeg jo vedkende mig, at det er hvad jeg benytter mig af.

Jeg hævder på ingen måde, at jeg har videnskabelige svar eller kommentarer til alle emner. Men jeg gør mig faktisk umage for i de indlæg, jeg skriver i debatttrådene, både at være kritisk og præcis omkring, hvad jeg har af viden og kunnen, omkring de økologiske principper og omkring at overholde første regel for deltagelse i dette Forum - nemlig:
"Alle indlæg skal være haverelaterede og faglige og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø".

Venlig hilsen
Lone

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2022 kl. 16.01

Hej Lone
Nu må jeg gå ud fra mine egne betingelser for at kunne følge dit råd.
Der er 12 km til en rideskole. Jeg kører kke selv bil og vi har ingen trailer. Hvor skaffer jeg alle de ingredienser fra som du foreslår, når jeg har omkring 25 store propfulde sække med mos? Alene havejorden kan jeg ikke skaffe.

Det er jo ofte nye havefolk der spørger og så er dine svar ikke just de mest enkle. ….. græskar fra Samsø koster 20-25 kr….. hvis man overhovedet har lyst til græskar.

Man kan godt skræmme nye havefolk ved at gå for videnskabeligt til et simpelt spørgsmål. Jeg tænker næppe at du har problemer med mos i din plæne?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2022 kl. 16.11

Jeg glemte at skrive om det økologiske aspekt/klimatekniske aspekt i dit forslag vedr. mos. Kørsel til rideskole, evt betaling for hestemøg, kaffesække ved nethandel inklusive porto? Indkøb af kalk, som oftes ikke findes i mindre mængder end 15 kg. 1 pose græskarfrø, 20 kr.
Tror nok at min metode er ligeså økologisk og betydelig billigere for både klimaregnskab og pengepung.
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2022 kl. 19.09

Hej Ingeborg

Bare for at slutte denne tråd: Jeg har ingen græsplæne her hvor jeg bor - men jeg har haft & passet en kæmpestor plæne på over 300 m2 igennem mere end 20 år.

Venlig hilsen
Lone

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. marts 2022 kl. 19.20

Kæmpestor ? Vores er omkring 700-800 m2. Størrelsen og mængden af mos er jo også en faktor. Det ser ud til at spørgeren har en stor plæne og mulighed for “konservativ” økologisk deponering af mosset.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Græs efterså«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Græs efterså

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider