Forum

Min kamelia ser pludselig meget trist ud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina Laursen, 26. april 2022 kl. 9.00

Har en stor kamelia der har stået i samme potte i mange år, al, blevet for lille, ødelagde potten for at få rodklumpen ud hel , lagde spagnum i bunden satte klumpen i og mere spagnum til at dække roden. Nu ser den sådan ud 🥴

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2022 kl. 19.19

Hej Karina.

Nu er sygdomme i Camellia Japonica, som Camellia hedder på latin, ikke noget jeg ved noget om ,men fandt denne liste, der sikkert kan give dig et svar. Mange oplever den som en af de vanskelige plante, at dyrke, hvis ikke den får de rette forhold.

www.kameliaer.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=75

Min erfaring med Camellia er meget negativ at jeg ikke gider at forsøge mig med den igen . Dels pga at den er meget følsom ( må ikke drejes i blomstrings tiden ) og dels skal have kulde stået kalkfri vand.
Jeg har dog læst at der skulle være nogle som kan trives på friland, så det bliver spændende om den så bliver til at have med at gøre i fremtiden.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. april 2022 kl. 20.03

Hej Karina Laursen

Direkte syg er din kamelia vel ikke – bare temmelig forsømt på grund af den alt for lille urtepotte. Men det problem har du vel rådet bod på, ved at give den bedre forhold, så vidt jeg forstår.

Hvis jeg var dig, ville jeg klippe den ret kraftigt tilbage. Jeg ville klippe noget af det mest visne af den, sådan at der kun er mere livskraftige grene og blade tilbage. Mon så ikke at den vil begynde at skyde nyt og friskt løv?

Jeg har i mange år haft to kameliaer, som er plantet ud i jorden i min kolonihave. Efter min mening er kameliaer ikke svære at have – hvis man vel at mærke sørger for optimale betingelser, selvfølgelig. Mine kameliaer er lige begyndt at blomstre. Det er lidt sent. Jeg har før haft blomster fra den 9. april.

Held og lykke med den.

M.v.h.
Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2022 kl. 20.41

Karina.

Der ligger en tråd her på Havenyt omhandlede problemer med Camellia, hvor bl.a Lone Brems nævner nogle årsager

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/4282.html

Nyt svar til emnet »Min kamelia ser pludselig meget trist ud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min kamelia ser pludselig meget trist ud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider