Forum

Hydrangea paniculata beskæring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2022 kl. 11.07

Jeg har ikke fået beskåret min hortensie endnu. Normalt skærer jeg den ned til 30-40 cm. Den har tendens til at lægge sig ned og er derfor omgivet af et ståltrådsnet i 40 cm højde, som det ses på billedet. Alle skud på billedet er derfor 1 årige med blomst, da den jo blomstrer på de nye grene.
Der er allerede mange skud på sidste års grene, så jeg er tvivl om jeg skal skære ned i år. Er der nogen med erfaring for om hvordan blomstringen bliver, når jeg ikke beskærer? Kommer der blomster på de allerede udviklede skud eller skal jeg klippe ned?
Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2022 kl. 19.38

Som så ofte, er det nyttigt at kende plantens latinske navn Hydrangea paniculata og så lidt passende ord på tysk “Beschneiden”. Det gav oplysning og YouTube film. Man kan skære helt ned til 10 -20 cm over jorden og får etårige lange stilke med meget store blomster. Skærer man ned til omkring 60-80 cm , får man sideskud på hver stilk med flere, men mindre blomster. Det sidste kunne være værd at prøve på en af mine planter. Jeg tror at jeg vil købe en af sorten “Pinky winky” til et meget fugtigt sted i haven.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hydrangea paniculata beskæring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hydrangea paniculata beskæring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider