Forum

Hækplanter til erstatning i nuv. hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 10. maj 2022 kl. 14.47

Vi har en gammel hæk i skellet - den består af alt fra liguster, snebær, hyld og ahorn(træer). Den er 30 meter lang og går nord-syd i en villahave i byen.

Vi kan egentlig godt lide, at hækken er lidt kaotisk, men den er nu også flere steder ranglet og tyndbenet.

To steder har taksplanter vokset sig til egentlige små træer. Vores nye naboer er meget bekymrede for taksen, som jo er meget giftig. De vil derfor meget gerne fjerne disse takstræerne, fordi de har små børn, som kunne finde på at spise bærrene.

Vi vil gerne komme dem i møde, og vi har aftalt, at taksene bliver fældet. Vi har ikke meget tid, overskud og økonomi til at etablere en ny hæk. Derfor vil vi forsøge at indplante nye hækplanter - både der, hvor hækken er ranglet og tynd, og der hvor vi fælder taksen.

Spørgsmål:
Kan man plante nye planter ind i gammel hæk - eller bliver de kvalt?

Hvilken art? Vi har tænkt på navr, som vokser hurtigt og er robust (men som vist får meldug?) - eller almindelig bøg?

Hvad siger I - har I et par gode råd?

På forhånd tak.

mvh charlotte henriksen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2022 kl. 19.31

Jeg tror, det bliver svært at grave i, når der er gamle rødder, og taks er meget holdbar! Den indeholder naturlig "træbeskyttelse".

Hvis, det var mig, ville jeg plante guldregn i stedet for.

Taksbær er giftige, hvis man spiser kernen med, det ydre af bærret er faktisk ikke giftigt, og med mindre man er en hest/kvæg, der æder grene/kviste. Så er det heller ikke farligt!

Så medmindre de regner med, at deres små børn ligefrem vil indtage taks som i grene og nåle, så ville jeg lade planterne stå. Taks vokser MEGET langsomt.

Hvorfor lærer de ikke bare børnene, at man ikke skal æde alt muligt?
Tilladt er bedre end forbudt!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2022 kl. 19.31

Jeg tror, det bliver svært at grave i, når der er gamle rødder, og taks er meget holdbar! Den indeholder naturlig "træbeskyttelse".

Hvis, det var mig, ville jeg plante guldregn i stedet for.

Taksbær er giftige, hvis man spiser kernen med, det ydre af bærret er faktisk ikke giftigt, og med mindre man er en hest/kvæg, der æder grene/kviste. Så er det heller ikke farligt!

Så medmindre de regner med, at deres små børn ligefrem vil indtage taks som i grene og nåle, så ville jeg lade planterne stå. Taks vokser MEGET langsomt.

Hvorfor lærer de ikke bare børnene, at man ikke skal æde alt muligt?
Tilladt er bedre end forbudt!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. maj 2022 kl. 19.33

Jeg tror, det bliver svært at grave i, når der er gamle rødder, og taks er meget holdbar! Den indeholder naturlig "træbeskyttelse".

Hvis, det var mig, ville jeg plante guldregn i stedet for.

Taksbær er giftige, hvis man spiser kernen med, det ydre af bærret er faktisk ikke giftigt, og med mindre man er en hest/kvæg, der æder grene/kviste. Så er det heller ikke farligt!

Så medmindre de regner med, at deres små børn ligefrem vil indtage taks som i grene og nåle, så ville jeg lade planterne stå. Taks vokser MEGET langsomt.

Hvorfor lærer de ikke bare børnene, at man ikke skal æde alt muligt?
Tilladt er bedre end forbudt!

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. maj 2022 kl. 20.30

Jeg sad og tænkte det samme som Tine, (bare en enkelt gang altså) Liguster og snebær er jo altså også giftige.

Jeg ved ikke helt hvordan det ser ud, men prøv dog med at plante lidt navr, syren og se om ikke de kan blive til noget.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2022 kl. 14.12

En anden mulighed var at plante Sargents æble, der er en løvfældende busk med en tætgrenet og udbredt vækstform. Under blomstring dækkes busken næsten helt af de hvide blomster. Sargents æble gror langsomt, men bruges i læhegn, så hel gal er det vel ikke .Den klarer vind godt

Ulempe : tåler kun lidt skygge. De små røde frugter ædes af fugle.

Videnskabeligt navn: Malus sargentii

Bøg ville jeg ikke vælge, da den gror langsommere og kræver lys .

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 12. maj 2022 kl. 15.48

Tak for alle jeres gode svar. Det er nok rigtigt, at frygten for den giftige taks måske er lettere irrationel - der har vokset taks i dette kvarter i over 100 år, og der har mig bekendt ikke været forgiftninger.

Men da hækken i forvejen er et sammenrend af forskellige vækster, tænkte vi, at vi gerne ville imødekomme vores nye, søde naboer.

Vi går i tænkeboks mht. art -igen tusind tak for gode råd.

mvh charlotte

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. maj 2022 kl. 17.26

gik i haven og rodede.. tænkte at du nævnte økonomi, så måske jeg skulle foreslå at du finder et par grene af forsythia, de slår hurtigt rod, hvis du sætter dem i vand.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Henriksen, 12. maj 2022 kl. 18.13

Ja, jeg tror, vi prøver med navr, syren og måske forsythia.

tak for det:-)

Nyt svar til emnet »Hækplanter til erstatning i nuv. hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hækplanter til erstatning i nuv. hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider