Forum

Plant nemme blomster i krukkerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2022 kl. 16.28

En del af mine mange krukker er sat på steder, hvor de pynter uden indhold, dog med en skål vand på toppen. Regner det, har fugle og insekter glæde af det.
I flere år har jeg plantet blomster som kalanchoe, pletter i luften og andre blomster, der ikke er krævende med hensyn til vanding og nipning. Især er det arter, der ikke kræver daglig vanding eller arter, der kan klare sig med max ugentlig vanding jeg har plantet.
Jeg sørger også for at få så mange blomstrende planter ned i jorden som muligt.
Læ og skygge er også vigtige ting at tage i betragtning. I en hedebølge er det smart at kunne flytte store krukker med sækkevognen.
Jeg hører gerne om i har specielle MUST planter?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. maj 2022 kl. 20.01

Efter at jeg fik have, droppede jeg stort set at have krukker. Jeg havde i årevis haft mange krukker på min altan. Når man nu fik den frihed at kunne plante direkte i jorden i en have, var der ingen grund til at komplicere tilværelsen med en masse arbejdskrævende krukker. Sådan så jeg på det dengang, og sådan ser jeg stadigvæk på det.

Jeg foretrækker stauder og andre planter, der kommer år efter år. Jeg orker ikke at så eller udplante en hel masse sommerblomster. Undtagelsen – min MUST HAVE-plante – er studenternelliker. Dem sår jeg hver sommer et par korte rækker af i min køkkenhave, når spinaten er spist eller gået i stok. Så kan jeg udnytte jorden dér.

Meningen er så, at disse studenternelliker året efter skal flyttes til steder, hvor de kan udfylde en tom plads. Men i år er de ikke blevet flyttet, for det er alt for tørt til at flytte planter fra et sted til et andet. I øvrigt klarer de tørken ret godt og skal snart til at blomstre. Hvis vi får regn snart, kan jeg vel stadig nå at flytte dem.

Men ellers: hurra for stauder og blomstrende buske!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2022 kl. 20.19

Hej Doris
Jeg er helt enig med dig at planter har det bedst i jorden. Hos os er det bare sådan at vi har en meget stor terasse og der er omgivet af husmure til 3 sider og trappe med høje knækfliser til den 4. Side. Her gør det godt med nogle krukker. Det er heller ikke uoverkommeligt, for der er vand i nærheden. Det er især i denne tid, hvor stedmorblomster og andre forårsblomster lyser op, før stauder, roser og lavendler tager over.
Jeg har da også pillet nogle fliser op for at plante direkte i jorden.
Især sommerfuglebusken er dejlig så tæt på vores siddeplader.
Sct. hans urt står i krukkerne året rundt, men deles hvert 4. År.

Nyt svar til emnet »Plant nemme blomster i krukkerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Plant nemme blomster i krukkerne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider